Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
Hoe krijgen we inzicht in de mogelijkheden om HU-gebouwen op het Science Park te voorzien van een duurzaam zonthermisch systeem, waarmee warm tapwater kan worden verkregen gedurende het gehele jaar? Deze vraag stelde de opdrachtgevers van de Hogeschool Utrecht aan 4 havo van Niftarlake college (Maarssen) en klas drie van het Gerrit Rietveld College (Utrecht).
Technasiumleerlingen kregen de kans om samen te werken met HU werktuigbouwkunde studenten en docenten. Zo konden ze gebruik maken van hun expertkennis en faciliteiten, zoals het energie lab van het HU om daar hun ideeën te testen.
De leerlingen hadden de keuze om te werken met het traditionele systeem van een vlakke plaat collector of ze konden onderzoeken en experimenteren met een vacuümbuiscollector. Het werken met een vacuümbuiscollector was een stuk ingewikkelder, volgens docent werktuigbouwkunde Remco Polle. Maar dit geeft wel meer uitdaging voor de leerlingen.
Het doel was een werkend schaalmodel te presenteren, met een ondersteunende infographic. Een werkend prototype mogen maken maakt leerlingen enthousiast. ‘Ik heb geen verstand van techniek, maar wanneer het ontworpen moet worden en dan nog werkt, ben ik wel blij hoor’, meldde een leerling van het Gerrit Rietveld College.
Door de grote vrijheid creëerden de leerlingen voor originele ideeën, zoals het gebruik maken van een zonneoven in het systeem om het licht wat niet direct op de collector komt, toch te verzamelen.
Technasiumleerlingen zijn veel meer bezig of iets mooi en passend is, dan werktuigbouwkunde studenten. ‘Daar waar onze studenten veel meer zitten op de functionaliteit van het moet gewoon werken, de scholieren zoeken de combinatie van werking en uiterlijk op wat wij erg interessant vonden.’ Meld Polle.
Nederland staat momenteel voor een enorme opgave: het energiesysteem verduurzamen om klimaatveranderingen tegen te gaan en in te springen op het opraken van fossiele brandstoffen. Het doel is om de CO2-uitstoot te verminderen en het slimmer benutten van hernieuwbare energiebronnen. De Hogeschool Utrecht is opzoek naar duurzame alternatieve manieren voor het creëren van warm water. Uit deze vraag is de samenwerking van het HU met Wij Techniek en het Niftarlake college ontstaan.
Op dit moment wordt er gewerkt met wat de markt al te bieden heeft. Echter blijkt dat het vraagstuk niet eenvoudig op te lossen blijkt met bestaande oplossingen, maar er uiteindelijk een verbetering van bestaande techniek nodig is.