Technasium
Snel naar
Contact
Niks missen
Het Technasium kent een sterke focus op competentieontwikkeling. Leerlingen zijn bewust bezig met hun persoonlijke ontwikkeling, zodat ze goed worden toegerust om succesvol te kunnen studeren en werken.
Een competentie is het vermogen om in specifieke situaties die kennis, vaardigheden en talenten (attitudes) aan te wenden die noodzakelijk zijn om adequaat gedrag te vertonen. De beheersing en ontwikkeling van competenties bepalen in belangrijke mate het succes van een leerling in het vervolgonderwijs en daarna.
Competenties, in tegenstelling tot veel kennis en vaardigheden, verouderen niet. Competenties gaan niet alleen een leven lang mee; de ontwikkeling stopt ook niet na het eindexamen.
Competentie- en omgevingsgericht projectonderwijs vormt de onderwijskundige basis van het Technasium. In het technasiumonderwijs is competentieontwikkeling, het inzichtelijk maken ervan en het voeren van gesprekken met leerlingen erover, een net zo essentieel onderdeel als de ontwikkeling en uitvoering van projecten voor externe opdrachtgevers.
Leerlingen ontwikkelen in het Technasium specifieke competenties. Als je kijkt wat kenmerkend is voor het Technasium, dan blijkt dat leerlingen:
Het technasiumonderwijs is gericht op de ontwikkeling van in totaal 20 specifieke competenties, deze zijn geclusterd in de 6 hierboven.
Naast het ontwikkelen van deze competenties, ontwikkelen leerlingen binnen het Technasium ook andere (technische) vaardigheden. Dit gebeurt niet alleen door het werken aan levensechte projecten waarbij steeds verschillende bètatechnische beroepen centraal staan, maar ook door middel van trainingen en workshops.
Voor een project zijn vaak specifieke vaardigheden nodig en leerlingen leren deze skills, van solderen tot SketchUp. Zo kunnen ze het direct in de praktijk toepassen.
Binnen het Technasium wordt gebruikgemaakt van de Technasium Competentiemonitor. Via deze door Stichting Technasium ontwikkelde webapplicatie krijgt de leerling inzicht in de mate waarin hij/zij deze specifieke competenties beheerst én in de mogelijkheden om deze verder te ontwikkelen.
Het invullen van de monitor is een terugkerend onderdeel in het curriculum van Onderzoek & Ontwerpen (O&O) waarbij de competentieontwikkeling van de leerling gevolgd kan worden en waar de docent de begeleiding op kan laten aansluiten.
© 2021 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.
De categorie functionele cookies omvat cookies die ervoor zorgen dat de website naar behoren werkt en dat de veiligheid is gegarandeerd. Deze cookies bevatten geen persoonlijke gegevens. Bij deze categorie horen ook cookies die ervoor zorgen dat je herkend wordt bij herhaald bezoek aan de website. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je inloggegevens worden onthouden, zodat je die niet steeds opnieuw hoeft in te vullen.
Google Analytics: Technasium.nl maakt gebruik van Google Analytics om anonieme bezoekersstatistieken bij te houden en het gebruik van de website te analyseren. Deze informatie zetten we in om de website te verbeteren. Google, die deze dienst levert, gebruikt de informatie van alle websites die Google Analytics gebruiken om (anonieme) advertentieprofielen te maken waarmee gerichter geadverteerd kan worden. In het privacybeleid van Google kun je hier meer over lezen. Social media: Op verschillende webpagina’s staan knoppen van social media, zoals LinkedIn en Twitter. Deze knoppen zijn afkomstig van de social media zelf. Zij maken gebruik van een cookie om te onthouden dat je bent ingelogd, zodat je dit niet opnieuw hoeft te doen als je iets wilt delen via social media. Als je wilt weten hoe de social media omgaan met je gegevens dan kun je dat vinden op website van de desbetreffende socialmediawebsite. Geïntegreerde content: Deze website integreert content van andere partijen. Deze content is niet van Technasium.nl, maar wordt wel gepresenteerd op de website. Het gaat bijvoorbeeld om plattegronden van Google Maps en filmpjes van YouTube. De partijen die beschikken over de content kunnen cookies op je device plaatsen. Wij hebben hier geen controle over.