Home » Opdrachtgever worden? » Opdrachtgevers aan het woord

Opdrachtgevers aan het woord

"Leerlingen hebben vaak een verrassende invalshoek."
Bart Hansma
Projectleider ‘Ikonderzoekwegen’ - Platform WOW
“Je ziet het enthousiasme groeien bij de leerlingen”
Erik Boek
Regiomanager Noordwest-Nederland - Wij Techniek
Inhoud accordeon

“Mijn functie houdt in dat ik jongeren enthousiasmeer om in deze branche te gaan werken”, legt hij uit. “Ik breng scholen en opdrachtgevers bij elkaar. Ik zoek bijvoorbeeld een wegbeheerder met een echt, actueel vraagstuk. En daar zoek ik dan een school bij die daarmee aan de slag wil. Soms gaat het om een enkele opdrachtgever en een enkele school, maar soms gaat het om meerdere opdrachtgevers en een landelijke uitrol.”

Of het werkt? “Jazeker werkt het! Het leuke is dat de leerlingen binnen O&O dus meewerken aan échte projecten. Dit is echt krachtig, je ziet gewoon dat de leerlingen dan ook enorm gemotiveerd zijn om met een goede oplossing te komen. Om een voorbeeld te noemen: er is eens een opdracht geweest die ging over ‘infrastructurele kunstwerken’. Dit zijn bruggen, tunnels, viaducten, etc. Hoe kunnen we deze op een toekomstbestendige manier bouwen, zodat ze in de toekomst tegen extreme droogte en regen kunnen? Leerlingen hebben hier toen technisch onderzoek naar gedaan en kwamen met enkele oplossingen.”

De oplossing is meestal geen kant-en-klaar-antwoord waar de opdrachtgever mee verder kan. “Maar dat geeft helemaal niet”, zegt Bart. “Het gaat erom dat we leerlingen laten zien wat het inhoudt om in deze branche te werken. Daar heeft iedereen profijt van. Bovendien hebben leerlingen toch vaak een verrassende invalshoek waarmee ze naar een probleem kijken. Dat geeft de opdrachtgever inspiratie om breder te kijken.”

Inhoud accordeon

“We houden ons bezig met de loopbaanontwikkeling van bestaande professionals, maar ook met de instroom van nieuwe vakmensen”, legt Erik Boek uit. Erik is regiomanager bij Wij Techniek en verantwoordelijk voor Noordwest Nederland. “We hebben natuurlijk te maken met de energietransitie, waar veel techniek bij komt kijken. Verwarmen, koelen, ventileren. Maar ook de zorg maakt een snelle technologische ontwikkeling door. Naast het feit dat we met vele VMBO-scholen samenwerken – daar komen per slot van rekening heel veel professionals vandaan – werken we óók samen met het Technasium. “We hebben de laatste tijd enorm hard gewerkt aan een serie van opdrachten voor het vak O&O en aan de professionalisering van docenten die lesgeven op een Technasiumschool.”

Martin van Os vertelt verder. Hij is projectleider Technasium voor Wij Techniek. “We hebben echt ons best gedaan aansprekende en concrete opdrachten samen te stellen voor de leerlingen. Dit hebben we zoveel mogelijk in samenwerking met lokale partijen en het installatiebedrijf van de school gedaan. Voor de leerlingen gaat het natuurlijk leven wanneer het een opdrachtgever of project ‘om de hoek’ is. En uiteraard maakt het pas echt indruk als het een ‘echte’ opdracht is.”  Een paar voorbeelden van opdrachten:

  • Het aanpassen van een woning van een student met een beperking
  • Het verduurzamen van een hotel (denk niet alleen aan isolatie en verbruik maar met name ook aan terugdringen van voedselverspilling bij het buffet)
  • Het ontwikkelen van een vitale woning (duurzaam, ondersteunend, zorg, comfort)

“Een absoluut hoogtepunt was de organisatie en uitvoer van de Technasium Top Award 2018 – 2019: ‘Van gas los’. Leerlingen kregen de opdracht om een gebouw bij hen in de regio – een ziekenhuis, verzorgingshuis of bijvoorbeeld brandweerkazerne- in kaart te brengen.  Hoe is het met de energievoorziening in dit gebouw? Wat gebeurt er in het pand? Hoe vaak mag het te warm of te koud zijn? Met uiteindelijk de opdracht om zich te verdiepen in alternatieve technieken om het gebouw te verwarmen.”

Wat het mooiste is aan het begeleiden van leerlingen bij zo’n opdracht? Martin en Erik zijn het er wel over eens. “De energie van leerlingen wanneer ze met iets échts aan de slag zijn. Daarom is het goed om dit soort opdrachten te faciliteren. Je ziet het enthousiasme groeien bij de leerlingen.”

Meer weten?

© 2024 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.