Home » Over de netwerkorganisatie » Innovatie en ontwikkeling

Innovatie en ontwikkeling

Het Technasium is een professionele, lerende en innoverende netwerkorganisatie. Evidence-informed vernieuwen is daarbij een belangrijke waarde. Innovatief, actueel onderwijs zit verankerd in het DNA van het Technasium.

Het Technasium is in 2004 gestart, als echte pionier in het onderwijs. Een onderwijsstroom voor havo- en vwo-leerlingen met een interesse in bèta en techniek: innovatief en vernieuwend.

Continue ontwikkeling behoort sinds het begin tot het DNA van de technasiumformule. De focus ligt op de ontwikkeling van het technasiumonderwijsDoel van de activiteiten is om de kwaliteit verder te verbeteren en het onderwijs voor de technasiumleerlingen te verrijken. Innovatie en ontwikkeling vindt altijd plaats in co-creatie, met de technasiumscholen en met samenwerkingspartners. 

Evidence-informed 

De ontwikkelingsgerichte activiteiten die de technasiumcommunity onderneemt, sluiten zoveel mogelijk aan bij een ‘evidence-informed’ aanpak. Dat betekent dat nieuwe methodieken of werkwijzen worden ontwikkeld die onderbouwd worden door bewijs. Dat kan bewijs zijn vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit de onderwijspraktijk. Door kritisch te zijn op kwaliteit en effectiviteit, voorkomen we dat innovatie of vernieuwing een doel op zich wordt.  

Onderzoek 

De waarde die we als Technasium hechten aan goed onderbouwde innovaties betekent ook dat we actief meewerken aan (wetenschappelijk) onderzoek. Dat kan zijn vanuit een onderzoeksvraag die we zelf hebben. Ook werken we regelmatig mee aan onderzoek door onderzoekers en studenten. 

Onderzoeken over Technasium of Onderzoek & Ontwerpen

Engineering in Dutch schools: does it effect study choice?
SEFI Conferentie (2020)
Alie Blume, Jan van der Veen en Pieter Boerman, Universiteit Twente

Reflecteren moet dat echt?
Het effect van een video verrijkte rubriek voor de vaardigheid samenwerken, ter ondersteuning van de doeloriëntatie, op de motivatie voor en het niveau van reflecteren van technasiumleerlingen
Masterscriptie Onderwijswetenschappen (2019)
Josine Görtzen, Open Universiteit

Research and design in STEM education
What do students and teachers think about the connection
Proefschrift Onderwijswetenschappen (2019)
Tessa Vossen, Universiteit Leiden 

Invloeden op het keuzegedrag van leerlingen op het technasium
Mastercriptie Science Education and Communication (2018)
Laura Schäffer, Universiteit Twente

Triggering the Technicians 
The connection between secondary-school Technasium education and Industrial Design Engineering at university
Masterscriptie Science Education and Communication (2017)
Pim de Graaf, TU Delft

Techniek, (toegepaste) kunst en onderwijs, een wisselwerking 
Hoe kan toegepaste kunst het onderwijs versterken binnen het technasium? 
Ontwerponderzoek (2017)
Janiek Goudzwaard, ArtEZ

Succesfactoren bij de invoering van het vak Onderzoek en Ontwerpen binnen het Technasium 
Masterscriptie Educational Leadership (2016)
Anne Leijenaar, Penta Nova

Meer weten?

© 2024 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.