Home » Technasiumleerlingen helpen eigen school bij coronaproof onderwijs

Technasiumleerlingen helpen eigen school bij coronaproof onderwijs

Gepubliceerd op 18 november 2020

Technasiumleerlingen helpen eigen school bij coronaproof onderwijs

Naar aanleiding van de persconferentie in mei waarbij premier Mark Rutte zich expliciet richtte tot jongeren, is het O&O-project ‘Coronaproof voortgezet onderwijs’ ontstaan. De leerlingen bedenken tijdens het project een oplossing voor het (voortgezet-)onderwijs met de corona maatregelen.

Mark Rutte riep jongeren op met een oplossing te komen

Naar aanleiding van de persconferentie in mei waarbij premier Mark Rutte zich expliciet richtte tot jongeren, is het O&O-project ‘Coronaproof voortgezet onderwijs’ ontstaan. Het project – een samenwerking tussen Stichting Technasium, Common Eye en Antea Group – bood leerlingen de kans mee te denken over de inrichting van hun school.

Op 7 verschillende technasiumscholen hebben leerlingenteams meegedaan aan het O&O-project. Met de door hen ontworpen oplossingen hebben ze hun eigen school geholpen bij het inrichten en organiseren van coronaproof onderwijs. Een zeer actueel technasiumproject wat tot direct bruikbare resultaten heeft geleid.

De opdracht

Als Outbreak Leerlingen Team formuleerden de technasiumleerlingen een integraal advies voor hun eigen scholol hoe het schooljaar na de zomervakantie eruit moest komen te zien.

Het multidisciplinaire Outbreak Leerlingen Team was samengesteld uit leerlingen van verschillende expertgroepen. Zij werden ondersteund door experts van Antea Group en Common Eye. Maarten van Antea Group kon ingevlogen worden als bouwkundig expert. Linda van Common Eye is expert op het gebied van samenwerking; zij ondersteunde de expertgroepen in het bij elkaar brengen van alle onderzoeksgegevens en inzichten tot een integraal advies.

De oplossingen

Dit zijn een aantal creatieve oplossingen die de leerlingen bedacht, en per brief gestuurd naar Mark Rutte, hebben:

  • Een 3D geprint luchtfiltersysteem in het lokaal wordt door middel van sensortechniek gemonitord en aangepast naar de hoeveelheid aanwezige leerlingen in het lokaal (zie afbeelding).
  • Het Corooster, een aangepast rooster om drukte in de trappenhuizen te voorkomen. Bijv. onderbouw en bovenbouw andere lestijden of elke jaarlaag andere lesduur of op ander tijdstip pauze.
  • Een schoollokaal wat ingericht is met bewegingssensor. Op het moment dat de docent te dicht wordt benaderd, klinkt een waarschuwingssignaal.

Deel dit bericht via E-mail, Twitter, Whatsapp, Linkedin

© 2024 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.