Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
Woensdagmiddag 21 september 2022 werden meer dan 100 jongeren waaronder ook 16 leerlingen van het Technasium als ScienceMaker gehuldigd in het Philips Stadion in Eindhoven. Allemaal hebben zij afgelopen jaar deelgenomen aan een nationale of internationale wedstrijd op het gebied van wetenschap, technologie en maken.
ScienceMakers Awards laat zien dat Nederland rijk is aan jong en innovatief talent en dat deze bijzondere prestaties beloond mogen worden. Deze jonge talenten hebben Nederlandse bedrijven en instellingen hard nodig om wereldwijd de concurrentie aan te kunnen.
Door heel Nederland – en ook in het buitenland – vinden elk jaar wedstrijden plaats op het gebied van wetenschap, technologie en maken. Tijdens deze wedstrijden maken jongeren in de leeftijd van 10-18 jaar de meest ingewikkelde berekeningen en briljante uitvindingen. Bedenken ze toffe ideeën. Én doen zij geniale ontdekkingen. De winnaars worden jaarlijks gehuldigd tijdens de ScienceMakers Awards.
Leerlingenteams van de 29 technasiumscholen die afgelopen schooljaar meededen aan de Bouwend Nederland Innovatieprijs moesten in kaart brengen welke zoet- of zoutwatervraagstukken er in hun regio actueel zijn. Vervolgens werden zij uitgedaagd om een regionaal deltaprogramma (of een deel hiervan) te ontwikkelen, te testen en/of te simuleren om zo in hun eigen regio water robuust te maken.
Stijn, Jinte, Renée en Terence van Stedelijk Dalton College in Alkmaar wonnen de Bouwend Nederland Innovatieprijs voor havo-teams met hun Deltaplan zoetwater Alkmaar.
Titus, Lisa en Thomas van Calandlyceum (Amsterdam) ontwierpen een destillatiebot en wonnen daar de Bouwend Nederland Innovatieprijs mee voor vwo-teams.
Beide teams mochten in Eindhoven ook een ScienceMakers Award in ontvangst nemen.
Meinke, Nynke en Pjotr hebben voor hun Technasium Meesterproef onderzoek gedaan naar hoe je natrium uit water kunt halen, zodat het circulair gebruikt kan worden – en dus waterschaarste kan voorkomen – in de glastuinbouw. Ze bedachten een manier en hebben dit experimenteel onderzocht. De resultaten bieden mooie en ook onverwachte perspectieven, zelfs breder dan het eerste onderzoeksdoel. Een knap staaltje waterinnovatie!
De (inmiddels oud-)leerlingen van Bonhoeffer College in Enschede wonnen de Dutch Junior Water Prize en daarmee kwalificeerden zij zich voor het internationale vervolg: de Stockholm Junior Water Prize. Dit event vond plaats in de laatste week van augustus 2022, in aanwezigheid van Kroonprinses Victoria. Ook mochten ze dus een ScienceMakers Award in ontvangst nemen voor hun prestatie.
Leerlingen die meedoen aan de technasiumwedstrijd Viruskenner kiezen een virus uit om zich hier grondig in te verdiepen. Als echte onderzoeker/viroloog, om tot een oplossing te komen die besmetting en/of verspreiding van het virus kan voorkomen. En hoe informatie hierover gecommuniceerd kan worden aan een bepaalde doelgroep.
Opdrachtgever binnen deze competitie is de afdeling viroscience van het ErasmusMC. Leerlingen kunnen tijdens het project een masterclass volgen verzorgd door virologen en worden tijdens het project ondersteunt door artsen in opleiding.
Xinxin, Sergio, Olivier en Tamara van het Keizer Karel College (Amstelveen) bedachten een preventiemiddel voor het Norovirus. Hiermee wonnen ze de hoofdprijs binnen de categorie ‘Beste inhoud en onderzoek’.
Luce en Prothoma van het Damstede Lyceum in Amsterdam richten hun oplossing op het tegengaan van besmetting met het tick-borne encephalitis (TBE-) virus tegen te gaan. Met hun idee, waarmee ze zich hebben gericht tot kinderen, wonnen ze de hoofdprijs binnen de categorie ‘Creativiteit’.
De leerlingen van deze winnende teams werden ook gehuldigd met een ScienceMakers Award.
Bekijk alle ruim 100 ScienceMakers