Home » Technasiumleerlingen zijn aanjager voor innovatie binnen Dichterbij

Technasiumleerlingen zijn aanjager voor innovatie binnen Dichterbij

Gepubliceerd op 15 juli 2021

Technasiumleerlingen zijn aanjager voor innovatie binnen Dichterbij

Hoe maak je het leven van onze cliënten makkelijker? Die vraag stelde opdrachtgever Stichting Dichterbij aan 4 leerlingenteams uit de bovenbouw van de technasiumscholen Graaf Huyn College in Geleen en het Bernardinuscollege in Heerlen. Op 5 juli presenteerden de technasiumleerlingen hun creatieve ideeën aan de zorginstelling. Van maaltijden kiezen via een applicatie, bestelzuil of QR-code tot het onderhouden van sociale contacten via een digitaal talentenclubje.

Keuze uit 2 projecten

De bovenbouwleerlingen gingen voor hun keuzeproject voor het Technasium het afgelopen half jaar aan de slag voor cliënten op de Dichterbij-locatie in Horst. ‘De leerlingen konden kiezen uit twee opdrachten’, vertelt projectleider van Stichting Dichterbij, Manon Geldof. De ene opdracht was om een oplossing te ontwikkelen waarmee bewoners zelfstandig hun maaltijd kunnen kiezen en bestellen. De ander opdracht was een behoefteonderzoek naar online talentenclubjes. ‘De leerlingenteams moesten bij ons solliciteren en dat maakte hen extra gemotiveerd. Die motivatie was zonder twijfel terug te zien in de eindpresentaties, aldus Manon Geldof.

EetWeet

Emma, Stef en Beau ontwikkelden EetWeet; een applicatie waarmee de cliënt kiest wat, waar, hoe laat en met wie hij eet. Ze ontwikkelden een ‘paspoort’ waarin voorkeuren zijn vastgelegd. Denk aan een bepaald dieet, allergieën en bevriende bewoners. Op basis daarvan krijgen cliënten gerechten voorgelegd. Die keuzes worden automatisch doorgespeeld naar de keuken. Afhankelijk van de vaardigheden van de cliënt, kan EetWeet bediend worden via mobiele apparaten, via een groot scherm met knoppen, met een intercom (voice) of met hulp van een zorgverlener.

My Kitchen Rules

Baas zijn in eigen keuken, daar was het Ollever, Thijmen en Juul om te doen. Daarvoor ontwikkelden ze een QR-code, waarin het ‘eetpaspoort’ van een cliënt is vastgelegd. Door deze te scannen op een website, worden de gerechten gefilterd op basis van wensen. Zo krijgen cliënten met slikproblemen bijvoorbeeld geen gerechten te zien waarin ze zich mogelijk snel verslikken. ‘Tijdens ons tussentijdse feedbackmoment hoorden we dat cliënten ook graag gerechten willen zien, proeven en ruiken’, vertelt Ollever, ‘daarom kwamen we met een aanvulling op ons concept: de bar. Hier staan de daggerechten tentoongesteld. Na het scannen van de QR-code, kunnen cliënten hier fysiek een keuze maken.’

Samen bestellen

Sven, Morris, Lars en Julie benadrukten in hun ontwerp voor menukeuze niet de individuele cliënt, maar juist het groepsgevoel. Ze ontwierpen een toegankelijke bestelzuil – zoals je die ook bij McDonalds ziet – die in de openbare ruimte staat. Morris: ‘Cliënten kunnen elkaar zo helpen en een praatje met elkaar aanknopen. Eten bestellen wordt zo een sociale aangelegenheid.’ Met behulp van gezichtsherkenning of de vingerafdruk van de cliënt, wordt ook hier een persoonlijk profiel geactiveerd dat de keuze voor gerechten stuurt.

Digitaal talentenclubje

Jente, Elias en Eline borduurden voort op het groepsgevoel van het samen bestellen, maar dan met een heel andere opdracht. Ze ontwikkelden een app waarmee cliënten online hun talenten kunnen ontplooien. Bijvoorbeeld online samen spelletjes spelen, maar ook muziek luisteren of door een filmpje iets leren of beleven. Op basis van voorkeuren wordt content getoond, al dan niet zelf gemaakt door medewerkers van Dichterbij. De voorbeeldvideo deed het erg goed. Jente en Eline doen voor hoe je in anderhalve minuut een smoothie maakt. Indrukwekkend simpel!

Waardevolle samenwerking

‘De opdracht was voor ons heel uitdagend maar het gaf ook veel voldoening om iets voor mensen met een beperking te kunnen betekenen’

De samenwerking met de technasiumscholen is Stichting Dichterbij goed bevallen. De leerlingen vonden de samenwerking met Dichterbij interessant, omdat ze zich voor hun ontwerp goed moesten verplaatsen in de behoeften van iemand anders. ‘De opdracht was voor ons heel uitdagend maar het gaf ook veel voldoening om iets voor mensen met een beperking te kunnen betekenen’, aldus een van de leerlingen. ‘Leerlingen denken out-of-the-box én ze maken kennis met de gehandicaptenzorg’, vertelt projectleider Jocko Wittenaar van Stichting Dichterbij, ‘in elk idee zitten wel elementen waar wij verder mee aan de slag gaan. Het geeft ons inspiratie om verder te denken. Dat is heel waardevol!’ Zo zijn de technasiumleerlingen aanjager voor innovatie binnen Dichterbij.

Deel dit bericht via E-mail, Twitter, Whatsapp, Linkedin

© 2024 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.