Home » Meesterproeven op Bonhoeffer College in Enschede brengen innovatieve ideeën tot leven

Meesterproeven op Bonhoeffer College in Enschede brengen innovatieve ideeën tot leven

Gepubliceerd op 21 maart 2024

Meesterproeven op Bonhoeffer College in Enschede brengen innovatieve ideeën tot leven

Rond deze tijd van het jaar worden op vele technasiumscholen de Meesterproeven, het examenproject voor het vak Onderzoek & Ontwerpen, gepresenteerd. Dit jaar hebben zeven groepen leerlingen van het Technasium Bonhoeffer College in Enschede gewerkt aan uitdagende Meesterproeven, waarbij ze hun creativiteit en technische vaardigheden hebben ingezet om innovatieve oplossingen te ontwikkelen. Sommige groepen bestonden uit een mix van havo- en vwo-leerlingen die werden samengebracht op basis van vergelijkbare interesses.

Virtuele trainingsomgeving voor Serious XR

Het eerste team heeft een virtuele trainingsomgeving gemaakt voor het trainen van fietsenmakers. Hun focus lag op het ontwikkelen van een XR (mixed reality) trainingsomgeving.

Innovatief camerasysteem voor Demcon

In opdracht van Demcon heeft de tweede groep een systeem ontworpen om een kleine camera naar hoogtes tot 20 meter te brengen, waarbij de focus lag op het scannen van barcodes op verpakkingen in een magazijn. Deze oplossing moest compatible zijn met een robot die Demcon al aan het ontwerpen is. De groep werd begeleid door een oud-technasiumleerling.

Dronebesturing via handgebaren

Het derde team heeft in opdracht van Demcon onderzocht of het mogelijk is om een drone te besturen met eenvoudige handgebaren, zonder speciale camera’s. Ze slaagden erin om de drone op te laten stijgen, te bewegen en te landen door handgebaren te herkennen met behulp van een computer.

Gezond alternatief voor het frikandelbroodje

In opdracht van Wageningen University & Research heeft de vierde groep een gezond alternatief ontwikkeld voor het populaire frikandelbroodje, ook onder begeleiding van een oud-technasiumleerling. Het doel van de opdracht was om een gezondere optie te bieden aan scholieren.

Aanpassing van een stethoscoopcontroller voor Demcon

Demcon ontwerpt een controller waarmee een stethoscoop bediend kan worden waarmee uiteindelijk een stent geplaatst kan worden in een bloedvat. Voor het vijfde leerlingenteam was het de opdracht om deze controller zodanig aan te passen dat de twee vrijheidsgraden die de controller biedt (buigen en roteren) door de gebruiker tijdelijk in een positie vastgezet zouden kunnen worden. 

Feedbacksysteem voor astmapatiënten

In opdracht van het Medisch Spectrum Twente heeft de zevende groep een uitbreidingsset ontworpen voor astmapatiënten, waarmee feedback wordt gegeven op veelvoorkomende gebruikersfouten bij het gebruik van een puffer.

Personalisatie van een Organ on a Chip

De laatste groep examenleerlingen van Technasium Bonhoeffer College heeft in opdracht van de vakgroep Biomedische Technologie van de Universiteit Twente een voorstel geschreven voor het personaliseren van een zogenaamd Organ on a Chip. Deze chip is een heel nieuwe ontwikkeling en de opdracht was om te onderzoeken of het personaliseren überhaupt kansen biedt, en vervolgens op welke manier dat gerealiseerd zou kunnen worden. Deze groep is uiteindelijk uitgekomen bij de behandeling van melanomen op de huid. 

Deze projecten werden begeleid door experts van de Universiteit Twente en Saxion, waardoor de leerlingen waardevolle inzichten en ondersteuning kregen bij het realiseren van hun ideeën en oplossingen!

Bekijk de Meesterproefpresentaties van de technasiumleerlingen van Bonhoeffer College

Gerelateerd aan dit nieuwsbericht

Deel dit bericht via E-mail, Twitter, Whatsapp, Linkedin

© 2024 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.