Home » Leerlingen Stellingwerf College overall winnaar van energiehackathon

Leerlingen Stellingwerf College overall winnaar van energiehackathon

Gepubliceerd op 19 september 2022

Leerlingen Stellingwerf College overall winnaar van energiehackathon

Het ontwikkelen van een game, meer energie opwekken op school en een website waarop je energie kan verhandelen. Dat zijn de winnende ideeën van technasiumleerlingen in Groningen, Drenthe en Friesland. Op 15 en 16 september hebben 33 teams nagedacht over energiekwesties. In een hackathon van maar liefst 30 uur achterelkaar gingen ze hiermee op hun eigen school aan de slag.

De komende weken gaan de teams met hun klasgenoten hun oplossing verder uitwerken en verbeteren. Het eindresultaat pitchen ze in 1 van de 3e provinciehuizen. De hackathon is namelijk de start van de scholenchallenge Wij hebben de toekomst, een initiatief van Nationaal Programma Groningen en Stichting Technasium om jongeren te betrekken bij oplossingen die gaan over energiekwesties waar we op dit allemaal de gevolgen van merken.

Hackathon-winnaars

De deelnemende teams maakten kans op 1 van de 4 prijzen. Vol spanning zaten ze op hun school achter het scherm te wachten op de uitslag. Vanuit de studio in Emmen, waar de hackathon uitgezonden werd, kregen ze het goede nieuws.

Siem Jansen, directeur Nationaal Programma Groningen, ging een dag later op Stellingwerf College langs om de prijs uit te reiken.

‘Overall winnaar’ is Team Takomst van het Stellingwerf College in Oosterwolde. Hun idee is het ontwikkelen van een game die gericht is op het verminderen van de ecologische voetafdruk. De jury zegt over hun oplossing:

“Het idee is haalbaar, origineel, snel uitvoerbaar en heeft een fun factor. Maar het is ook erg origineel, het trok meteen de aandacht.”

Team Micro Champions van CSG Liudger in Drachten kreeg de prijs voor ‘Best design’. Het idee van dit team gaat over allerlei oplossingen om op school meer energie op te wekken, zoals energieopwekkende tegels.

“Ze hebben een praktisch design, zijn innovatief en hebben zelfs al een bedrijfsmodel. Met dit idee promoten ze innovatie”

aldus de jury

“Yeah! We hebben gewonnen!”, klonk het volmondig bij het horen van de uitslag.

De prijs ‘Meeste impact’ is gewonnen door het team Klavertje Vier van het Dr. Nassau College Quintus in Assen. Zij hebben een online platform bedacht voor het verhandelen van energie. De motivatie van de jury hierover is:

“Het idee heeft betrekking op de totale samenleving. Tijdens de presentatie wisten ze dit idee heel goed te verkopen.”

De ‘Publieksprijs’ ging naar de Hackathon Strijders, een team van het Praedinius Gymnasium in Groningen. Ze hebben een game bedacht waarmee je terug en vooruit kan in de tijd. De consequenties van de keuzes die je maakt bepalen de toekomst.

Het team bedankt iedereen die op ze gestemd heeft. “Dit is geweldig!”, klinkt het meteen.

https://youtu.be/tv0ydvGKVHs

4 energievraagstukken

Tijdens de hackathon heeft elk team, met 4 tot 6 deelnemers, gewerkt aan een oplossing voor 1 van 4 vraagstukken, met elk een eigen opdrachtgever:

  • Het mixen en balanceren van verschillende energievormen (EnTranCe)
  • Het inzetten van energiebesparingen/-opbrengsten voor het oplossen van sociaal maatschappelijke problemen (Lectoraat Ondernemen in Verandering)
  • Bewustmaking van de invloed van het gedrag op CO2-uitstoot via gaming of simulatie (IT HUB Hoogeveen)
  • Het inzetten van natuurlijke oplossingen bij de energietransitie (Circulair Friesland)

Scholenchallenge Wij hebben de toekomst

Aan de scholenchallenge Wij hebben de toekomst nemen 14 scholen in Groningen, Drenthe en Friesland deel. De ideeën die de 33 teams tijdens de hackathon ontwikkeld hebben gaan ze de komende 8 weken in hun klas uitwerken tot uitvoerbare oplossingen. De scholenchallenge eindigt op vrijdag 11 november 2022 met een Dragons’ Den, een pitch in 1 van de 3 provinciehuizen. Voor de meest kansrijke oplossing(en) in elke provincie is kennis, een netwerk en een startbedrag beschikbaar voor het (laten) uitvoeren van het idee.

Samenwerking

De scholenchallenge inclusief de hackathon is tot stand gekomen door een samenwerking van Nationaal Programma Groningen, Stichting Technasium, Lectoraat Ondernemen in Verandering (van Hanzehogeschool Groningen en Alfa-college).

De technasiumscholen die meedoen met Wij hebben de toekomst zijn:

  • CSG Dingstede
  • CSG Liudger
  • De Nieuwe Veste
  • Dr. Nassau College Quintus
  • Hondsrug College
  • Linde College
  • Praedinius Gymnasium
  • Roelof van Echten College
  • Rsg de Borgen / Lindenborg
  • Stellingwerf College
  • Ubbo Emmius
Deel dit bericht via E-mail, Twitter, Whatsapp, Linkedin

© 2024 Stichting Technasium. Meer informatie over privacy en gebruik.