Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
Het schooljaar loopt richting het einde en dat betekent dat de eindexamens eraan komen. Voor de technasiumleerlingen betekent dit ook dat ze druk bezig zijn om hun meesterproeven af te ronden. De afgelopen maanden hebben ze, voor het eerst in lange tijd, fysieke Meesterproefpresentaties gehad.
Leerlingen die de keuze voor het profiel Natuur & Gezondheid en/of Natuur & Techniek hebben gemaakt, kunnen het vak O&O als examenvak kiezen. Dit vak ronden ze niet af met een examen, zoals bij natuurkunde of biologie, maar met een examenopdracht. Deze noemen we een Meesterproef.
De Meesterproef is een eindexamenproject waar leerlingen een heel schooljaar aan werken. Alles wat ze tot dat moment hebben geleerd komt hier samen. En ze leren er nog steeds heel veel van!
Aan het eind van het voorexamenjaar beginnen ze al met de voorbereiding. Er worden teams samengesteld en wordt er gezocht naar een opdrachtgever. Samen met de opdrachtgever formuleren ze het probleem en de vraag. Zo kunnen ze meteen vanaf de start van het eindexamenjaar aan de slag met het vraagstuk.
Het uiteindelijke product dat ze opleveren is een onderzoeksrapport, een maquette, een digitaal of fysiek product. Het is maar net wat hun opdrachtgever verder helpt.
Ook dit jaar zijn er weer mooie Meesterproeven opgeleverd door eindexamenleerlingen. Even een rondvraag en je krijgt genoeg voorbeelden binnen.
Carijn, Noor en Kim van ’t Hooghe Landt hebben met hun Meesterproef een tien gehaald! De leerlingen begonnen met het project in VWO 5 als een keuzeproject. Voor de opdrachtgever, MVSA Architects, moesten de leerlingen een mixed-use gebouw ontwerpen.
De opdrachtgever was heel enthousiast over hun project. Volgens docent Marieke Bosma gaf de opdrachtgever aan dat dit een bachelor eindproject zou kunnen. De leerlingen hebben een complex ontwerp, wat een gebouw als dit is, gestructureerd en weloverwogen ontwikkeld met inachtneming van de door de gemeente Amsterdam gestelde eisen en onderbouwd met onder andere voorbeelden uit de praktijk.
Leerlingen van het Bonhoeffer College Enschede hebben onderzocht of het mogelijk is om met behulp van algenwater uit de glastuinbouw te ontdoen van natrium: het groene goed vs. Zout. Naast een mooie Meesterproef neer te zetten hebben de leerlingen met hun project de Dutch Junior Water Prize gewonnen. In de zomer mogen de leerlingen hun onderzoek nogmaals presenteren in Stockholm, tijdens de Stockholm Junior Water Prize!
Een groep leerlingen van het Dongemond College hebben van MARKT 38 architectuur de opdracht gekregen om een duurzame en modulair gebouwde basisschool te ontwerpen, die qua fysieke omvang gemakkelijk aangepast kan worden aan een wisselende populatie leerlingen. Daarnaast moest de school ook een duurzame en groene speelplaats bevatten. De Meesterproefpresentatie hebben de leerlingen met behulp van VR-brillen gedaan.
Twee leerlingen van De Nieuwe Veste in Coevorden hebben het voor elkaar gekregen om een rauw ei vanaf 300 meter laten vallen en het heel te laten landen. Voor hun Meesterproef hadden ze de opdracht gekregen om een kwetsbaar stukje ruimte-afval zachtjes landen. Jesse en Timo besloten dat ruimte-afval na te bootsen met een ei. Hiermee wonnen ze de landelijke ruimtevaart prijs 2021/2022. Hun winnende oplossing? In plaats van de ‘kostbare lading’ met een raket de ruimte in te sturen, vloog het ei met een drone naar 300 meter hoogte. De opdracht was niet altijd makkelijk, melden de twee jongens:
“Soms zakte de moed je in de schoenen als het niet lukte. Die periode hebben we ook gehad. Maar er is uiteindelijk een heel mooi resultaat uitgekomen.”
De Meesterproeffinale van technasiumnetwerk Brabant-Oost vond plaats bij Technische Universiteit Eindhoven. Sanne, Iris en Jasmijn van het Varendonck College wonnen de expertprijs voor hun Meesterproef ‘MRI imaging’ voor Philips Medical Systems. De publiekprijs ging naar Bram en Polo van het Jacob-Roelandslyceum. Bram en Polo wisten met de visualisaties van hun hun ontwerp ‘Stabilisatie lanceersysteem’ voor opdrachtgever T-minus Engineering het publiek ervan te overtuigen dat zij de beste waren.