Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
Het schooljaar loopt richting het einde. En dat betekent dat de eindexamens eraan komen. Maar het betekent ook dat technasiumleerlingen hun eindopdracht voor het vak O&O hebben afgerond. De zogenaamde Meesterproeven. Wat houdt het eigenlijk in, deze Meesterproeven?
Allereerst: uitleg over O&O. Alle technasiumleerlingen krijgen het vak O&O. Dit staat voor Onderzoek & Ontwerpen en start meteen vanaf de 1e klas. Tijdens O&O lossen leerlingen vraagstukken op voor échte opdrachtgevers. Meestal met behulp van techniek en technologie. De lessen zijn heel anders dan bij andere vakken. Leerlingen vormen teams, gaan in gesprek met de opdrachtgever en leveren uiteindelijk een eindproduct op. Spannend!
Leerlingen die na de middelbare school verder willen leren in de bètatechniek kiezen het profiel Natuur & Gezondheid en/of Natuur & Techniek. Dit betekent dat ze O&O als examenvak krijgen of kunnen kiezen. De examenopdracht van O&O noemen we Meesterproef.
De Meesterproef is het eindexamenproject van het vak O&O. Leerlingen zijn er het hele laatste jaar mee bezig
De Meesterproef is net zo leuk en spannend als het klinkt. Het is het eindexamenproject van O&O. Leerlingen zijn hier maar liefst een heel schooljaar mee bezig. Alles wat ze tot nu toe geleerd hebben komt hier samen. En ze leren er nog steeds heel veel van!
Meestal gaan ze al aan het eind van het voorexamenjaar aan de slag met de voorbereiding. Waar ligt de interesse van elke leerling? Kunnen er teams samengesteld worden van leerlingen die met hetzelfde onderwerp aan de slag willen? Als dat lukt gaan ze per team zelf zoek naar een opdrachtgever. Samen met de opdrachtgever formuleren ze het probleem en de vraag. Zo kunnen ze meteen vanaf de start van het eindexamenjaar aan de slag met het vraagstuk.
Het uiteindelijke product dat ze opleveren is een onderzoeksrapport, een maquette, een digitaal of fysiek product. Het is maar net wat hun opdrachtgever verder helpt.
Ook dit schooljaar zijn er weer mooie Meesterproeven opgeleverd door eindexamenleerlingen. Een rondje bellen met leerlingen en O&O-docenten levert leuke voorbeelden op.
Christian Gerlich is technator op het Dr. Nassau College in Assen. Hij geeft het vak O&O aan leerlingen vanaf de 4e klas. Dit jaar was het de eerste keer dat hij de eindexamenklassen begeleidde.
“Ik heb zulke mooie projecten voorbij zien komen! En allemaal heel waardevol voor de opdrachtgevers. Zo heeft een groepje leerlingen een technisch plan gemaakt voor een livestream van een roeiwedstrijd. En daar komt meer bij kijken dan je denkt, zeker ook omdat ze actuele data van verschillende systemen bij elkaar wilden brengen. Een ander groepje heeft een heel praktische oplossing bedacht voor een bedrijf dat werkt met klimaatsystemen. In een gebouw hingen meerdere systemen, die elkaar tegenwerkten. De leerlingen hebben een slim kastje ontworpen die met meerdere sensoren de juiste informatie verzamelt. Probleem opgelost! De opdrachtgever was er zó blij mee.”
“Ook had Recycle Valley Amsterdam dit jaar weer een wedstrijd uitgeschreven. Leerlingen mochten hieraan meedoen voor de Meesterproef. De wedstrijd is onderdeel van MoonMission2030. Hun doel is uiteindelijk een plastic zak van de maan terughalen, die daar door de Amerikanen is achtergelaten. Maar hoe doe je dat? Met verschillende wedstrijden laten ze leerlingen stukjes van de puzzel oplossen. Dit jaar was de opdracht: maak een capsule waarmee je een ei van een zo groot mogelijke hoogte naar de grond brengt. Ongeschonden uiteraard. Onze leerlingen hadden qua hoogte niet gewonnen maar door een goed staaltje techniek zijn ze wél in de top 3 gekomen!”
Docenten stellen zich op als coach, ze geven geen les. Leerlingen moeten het dus echt zelf doen. De opdrachtgever speelt een grote rol in de beoordeling.
Harry van Gerrevink en Ceriel Asbreuk hebben ook een mooi jaar gehad. Zij begeleidden de eindexamenleerlingen O&O op het Walterbosch College in Apeldoorn, een locatie van de Veluwse Onderwijsgroep.
“13 groepjes leerlingen hadden we dit jaar! Zowel havo als vwo. We hebben het dus druk nu met beoordelen, haha.”
Op de vraag wat hun rol is tijdens de Meesterproeven, antwoordden ze dit:
“Eigenlijk zijn we alleen maar coach. We helpen de leerlingen in het proces, maar ze moeten het grotendeels toch echt zelf doen. De opdrachtgever is leidend en speelt ook een grote rol in de beoordeling. Vanuit het hbo of universiteit wordt een expertbegeleider gekoppeld. Die helpt met de inhoud.”
Ze hebben dit jaar mooie projecten voorbij zien komen.
“We hadden een groepje leerlingen dat in opdracht van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge, onderzoek heeft gedaan naar de integratie van waterstof in de kleine luchtvaart. Bleek nog niet zo makkelijk! Een ander groepje ging aan de slag met biologisch afbreekbaar plastic. En een groepje heeft een oplossing bedacht voor gebruikers van pillendoosjes. Op die doosjes staan wel dagen en dagdelen op, maar alsnog vergeten mensen pillen in te nemen. Ze bedachten een praktische oplossing met lampjes.”
Ook het Bonhoeffer College in Enschede is een Technasium. Benno Berendsen is er samen met een collega technator en had dit jaar leerlingen van vwo en havo samen in 1 O&O-klas.
“Het mooiste voorbeeld? Dat is toch wel de leerlingen die een app hebben ontwikkeld voor een fabrikant van echo-apparaten. Je weet wel, voor verloskundigen en fysiotherapeuten enzo. Deze fabrikant wil aan klanten kunnen laten zien wat de beeldkwaliteit van de echo’s is. In cijfers uitgedrukt. Met de app wordt de kwaliteit op meerdere aspecten gemeten, waardoor ze een objectief resultaat kunnen laten zien. Ze waren blij verrast!”
Het afronden van de Meesterproef is een enorme boost voor het zelfvertrouwen van de leerlingen
Waar alle docenten het over eens zijn: de leerlingen leren zóveel van O&O. Veel meer dan de inhoud alleen. Christian:
“Ze leren samenwerken, onderzoeken, ontwerpen, communiceren met elkaar én met de opdrachtgever. Er moet een verslag gemaakt worden. En natuurlijk een eindpresentatie. En het gaat om een échte opdrachtgever hè, dat maakt het hartstikke nuttig en spannend.
Minstens zo belangrijk als de ontwikkeling van die competenties:
“Het is een enorme boost voor hun zelfvertrouwen. Ze hebben het toch maar even voor elkaar gekregen.”
Harry en Ceciel beamen dat:
“Leerlingen vinden zo’n Meesterproef altijd spannend. Alleen al het contact zoeken met een opdrachtgever is heel leerzaam. En daarna alles wat erbij komt kijken. Kortom: met de geleerde competenties hebben ze een voorsprong als ze beginnen op het hbo of de universiteit.”
We weten zeker dat we goed voorbereid aan onze vervolgstudie beginnen
Bram en Maurits zijn leerlingen van de Veluwse Onderwijsgroep, die het onderzoek hebben gedaan naar de integratie van waterstof op GA-vliegvelden:
“Het was heel gaaf om aan deze opdracht te werken. Gelukkig kregen we hulp van een Aviation student, want het is natuurlijk best een ingewikkeld onderwerp. We hebben de opdracht gesplitst in 4 onderdelen: productie, transport, opslag en tanken van waterstof. Bij elk onderdeel keken we naar de beste methode. De conclusie? Het implementeren van waterstof in de kleine luchtvaart is nog niet zo eenvoudig!
Bram en Maurits zijn net zo enthousiast over O&O als de docenten:
“We hebben zó veel geleerd. De eerste jaren van het Technasium natuurlijk al, maar dat kwam allemaal samen in het laatste jaar. Het was een serieus ingewikkelde opdracht die we kregen. Dat moet je toch maar even doen met elkaar. Je moet samenwerken, goed contact met je opdrachtgever houden, de opdracht indelen in praktische deelvragen, een verslag maken en presenteren. Ja, het was spannend en nee, natuurlijk vonden we niet alles leuk haha. Maar we weten zeker dat we goed voorbereid aan onze studie beginnen!”