Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
De leerlingenteams van Stedelijk Dalton College uit Alkmaar en het Calandlyceum uit Amsterdam hebben de spannende finale van de Bouwend Nederland Innovatieprijs 2021–2022 gewonnen. De originele deltaplannen van deze technasiumleerlingen voor slim watermanagement in hun regio, overtuigden de jury het meest.
De Bouwend Nederland Innovatieprijs is een jaarlijkse technisch ontwerp- en onderzoekswedstrijd die Stichting Technasium samen met de Vakgroep Civiele Bouw van Bouwend Nederland en Civilion organiseert. Voor de 6e keer werden technasiumleerlingen uitgedaagd om creatieve en haalbare oplossingen te bedenken om Nederland mooier, beter en duurzamer te maken. Met de wedstrijd wil Bouwend Nederland jong talent een goed beeld geven van de veelzijdigheid van de bouw en infra. Met de hoofdprijs van €500 voor de winnende teams stimuleren ze jongeren in hun ontwikkeling tot toekomstige bouw- of infraprofessionals.
Zo’n 2.000 leerlingen van 29 technasiumscholen namen deel aan de Bouwend Nederland Innovatieprijs dit jaar. De finale was net als vorig jaar een online event. 5 havo-teams en 5 vwo-teams waren door de jury geselecteerd voor de finale. De finalisten presenteerden hun resultaten via Teams en beantwoordden de vragen van de vakjury. Na uitgebreid beraad van de jury waren de winnaars: Terence, Stijn, Reneé en Jinte van het Stedelijk Dalton College Alkmaar en Titus, Lisa, Thomas, Yusuf en Madyan van het Calandlyceum in Amsterdam.
Voor de prijs moesten de deelnemende leerlingen wel eerst hard werken. Het onderwerp van de Bouwend Nederland Innovatieprijs was dit jaar watermanagement. Klimaatverandering maakt de strijd met het water in Nederland heel urgent. Daarom gingen de havo- en vwo-teams aan de slag met de vraag: hoe houden we in Nederland de komende tijd droge voeten? De teams werden uitgedaagd de zoet- of zoutwatervraagstukken in hun regio te inventariseren. In het verlengde hiervan hebben ze een eigen regionaal deltaprogramma ontwikkeld en getest.
De teams stonden er niet alleen voor bij deze boeiende opdracht. Natuurlijk kregen ze steun van hun docenten. Voor een directe link met de praktijk kregen ze hulp uit de bouw- en infrasector en werden de teams gekoppeld aan een expert uit hun regio. Zij traden op als sparringpartner tijdens de onderzoeks- en ontwerpfase. Bovendien gaven zij waardevolle adviezen over de haalbaarheid van de projecten. Zo kregen de leerlingen een goed beeld van hoe de praktijk werkt.
Complimenten van de jury voor de goede havo-pitches. Het Stedelijk Dalton College uit Alkmaar heeft gewonnen, omdat zij het dichtst bij de opdracht gebleven zijn en tijdens de finale een supergoede ‘proof of concept’ presenteerden. Terence, Stijn, Reneé en Jinte van harte gefeliciteerd! Dank ook expert Jeroen van Velzen van K_Dekker Bouw & Infra uit Warmenhuizen die dit topteam begeleid heeft.
De jury was bij de vwo’ers blij verrast dat iedereen zo’n gedetailleerd project had opgezet. Heel gaaf om te zien dat iedereen zo goed de experts had geraadpleegd. De jury heeft gelet op hoe innovatief en origineel de oplossing was en of de leerlingen hun project goed konden ‘verkopen’. Het meest innovatieve idee heeft uiteindelijk gewonnen. Gefeliciteerd, Titus, Lisa, Thomas, Madyan en Yusuf van het Calandlyceum uit Amsterdam met de eerste prijs. Zij zijn begeleid door expert Fedde Slijkerman van H. van Steenwijk b.v. uit Amsterdam.
Op het Youtube kanaal van Koninklijke Bouwend Nederland is de aftermovie te vinden.