Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
Bonhoeffercollege uit Castricum en Emelwerda College uit Emmeloord sleepten donderdag 11 februari de Bouwend Nederland Innovatieprijs 2021 in de wacht. De leerlingen van de 2 technasiumscholen hadden zeer originele en goed doortimmerde plannen gemaakt voor de verduurzaming van 2 woonwijken.
Het was alweer de 5e keer dat de Bouwend Nederland Innovatieprijs werd uitgereikt. De wedstrijd is een samenwerking tussen brancheorganisatie Bouwend Nederland en Stichting Technasium.
Het doel van de wedstrijd is om technasiumleerlingen kennis te laten maken met de veelzijdigheid van de bouw en infra. Om dat te bereiken wordt jaarlijks een pittige en breed ingestoken opdracht uitgeschreven voor de deelnemende scholen. Na een infraproject in 2020 was het dit jaar weer een bouwopdracht. De leerlingen moesten een wijkgericht onderzoek doen en een technisch én sociaal ontwerpvoorstel maken om de woningen in een bestaande woonwijk te verduurzamen.
Liefst 38 technasiumscholen deden dit jaar mee aan het project en 21 teams van vierdejaars leerlingen havo en vwo dienden hun voorstel in voor de finale.
Tijdens het project konden de leerlingen begeleiding krijgen van experts, een lidbedrijf van Bouwend Nederland of een organisatie zoals een woningbouwcorporatie of gemeente in de eigen regio. Zo waren ze goed toegerust voor het echte werk: deskresearch, fieldresearch, een Programma van Eisen opstellen, een ontwerpvoorstel maken enzovoorts. Het leverde een breed scala aan plannen en verslagen op, van redelijk standaard tot flink out-of-the-box. Zeker dat laatste werd goed gewaardeerd door de jury die uit de inzendingen 11 genomineerden koos. Creatief denken en originele oplossingen bedenken is immers wat nodig is voor zo’n ingewikkelde opgave. Ook zaken als haalbaarheid en volledigheid wogen mee.
Vanwege de corona-beperkingen vond de finaledag online plaats. Vanuit de studio in het Bouwhuis in Zoetermeer presenteerde dagvoorzitter Johan Overdevest de finale.
De leerlingen belden in via MS Teams en presenteerden hun plannen aan de jury. ’s Ochtends de havo-leerlingen en ’s middags die van het vwo. De jury bestond uit Ria Sluiter (directeur Stichting Technasium), Marjet Rutten (aanjager vernieuwing bouw-, installatie- en vastgoedsector) en Tanja Nolten (programmamanager Energie OntwerpChallenge bij Stichting SMARTcirculair).
In de categorie havo riep de jury het team van Emelwerda College bestaande uit Yesse en Coco uit tot winnaar. Zij wisten de jury te overtuigen met hun technische en sociale plan om buurtbewoners gefaseerd te betrekken bij het ontwerp. Ze maakten zowel ontwerpvoorstellen gemaakt voor buitenshuis in de wijk, zoals de volkstuin, als in en rondom het huis. Ook bedachten ze een app die bewoners informeert over energie besparen, ze uitdaagt om meer energie te besparen en ze er zelfs voor beloont.
De vwo-teams maakten het de jury erg lastig. De nek-aan-nek-race werd uiteindelijk gewonnen door Teije, Jony, Britt en Luna van het Bonhoeffercollege (Castricum) dankzij hun uitgebreide onderzoek en de grote hoeveelheid ideeën en toepassingen om de woonwijk te verduurzamen. Ze hadden niet alleen rekening gehouden met bestaande verduurzamingsmaatregelen, maar ook nieuwe materialen zoals zeoliet en mos betrokken bij hun innovatief ontwerp. Daarnaast kwamen in hun voorstel een ‘zonneboom’ en een energie-opwekkende speel- en beweegplek terug. Van alle ontwerpvoorstellen was de energiebesparing berekend én er was aandacht voor de subsidies en het informeren van de buurtbewoners.
Voor de echte prijsuitreiking moeten de leerlingen nog even geduld hebben, zodra de maatregelen het toelaten worden de welverdiende prijzen overhandigd.