Middelbare scholieren van technasiumscholen uit Drenthe, Friesland en Groningen zetten zich in voor de toekomst van onze delta’s en het klimaat tijdens het project Delta Dilemma. In dit project gaan technasiumleerlingen in opdracht van de waterschappen aan de slag met vraagstukken rondom waterbeheer en klimaatverandering, met als doel om duurzame oplossingen te vinden voor problemen zoals wateroverlast en droogte.
Kick-off in Leeuwarden: Innovatieve workshops en inspirerende lezingen
Op 20 september vond de feestelijke kick-off van het project plaats op Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Ruim 250 leerlingen van de Friese technasiumscholen kwamen samen om kennis op te doen van experts en zelf aan de slag te gaan met innovatieve oplossingen voor klimaatuitdagingen. Tijdens interactieve workshops leerden ze bijvoorbeeld hoe groene daken en tuinen water kunnen opnemen en hoe steden zich beter kunnen aanpassen aan zware regenval.
“We hebben vandaag gezien hoe vergroening echt kan helpen om overstromingen te voorkomen,” zegt Bentse, een leerling van CSG Bogerman.
Naast theorie was er ook volop ruimte voor praktijkervaring. In de workshop Pompen of Verzuipen moesten de leerlingen voorkomen dat een gebied overstroomde door samen water weg te pompen.
Zafira, leerling van het Lindecollege, vertelde enthousiast: “We kregen echt een workout terwijl we water wegpompten, maar het was een geweldige manier om te leren hoe belangrijk actief waterbeheer is.”
De leerlingen uit Drenthe, Friesland en Groningen toonden hiermee hun inzet om bij te dragen aan duurzame oplossingen voor de klimaatuitdagingen van de toekomst.
Kick-off in Groningen: Creativiteit en technologie
Na de kick-off in Leeuwarden volgde een tweede kick-off op 24 september bij de EnergyBarn van Entrance op de Zernikecampus in Groningen voor de Drentse en Groningse technasiumleerlingen. De ruim 400 leerlingen werden uitgedaagd om met creatieve en technologische oplossingen te komen voor klimaatproblemen. Tijdens deze dag lag de focus op innovatie, met workshops over CO2-etend asfalt en waterdoorlatende materialen.
“We leerden hoe deze nieuwe technologieën kunnen helpen bij het tegengaan van wateroverlast in steden,” vertelt Joshua, een leerling van het CSG Dingstede. “Het is gaaf om te zien hoe technologie zo’n groot verschil kan maken.”
De leerlingen uit Drenthe, Friesland en Groningen toonden hiermee hun inzet om bij te dragen aan duurzame oplossingen voor de klimaatuitdagingen van de toekomst.
Delta Dilemma
De komende maanden werken de leerlingen op hun school verder aan het Delta Dilemma. De opdracht is, dat ze voor een gebied in hun eigen regio een inrichtingsplan maken. In dat plan moeten ze rekening houden met klimaatverandering en wateroverlast. Alle informatie van de kick off kunnen ze daarbij goed gebruiken. Aan het eind van het project presenteren ze hun plannen aan de opdrachtgevers van provincie en waterschap.
Het Delta Dilemma is een samenwerking van Provincie Groningen, Provincie Fryslân, Provincie Drenthe, Wetterskip Fryslân, Waterschap Noorderzijlvest, Waterschap Hunze en Aa, Waterschap Drents Overijsselse Delta, Stichting Technasium en IVN Natuureducatie.