Technasium IVN

Technasiumleerlingen presenteren creatieve oplossingen van IVN-projecten

Technasiumscholieren uit Flevoland presenteerden woensdag 29 juni en woensdag 6 juli op twee symposia hun ideeën en oplossingen voor vraagstukken van de Provincie Flevoland, Waterschap Zuiderzeeland en de gemeenten Almere, Lelystad en Zeewolde, op het gebied van reststromen en circulaire economie.

Zij deden dit in het kader van een langlopend samenwerkingsproject over dit thema, waarbij IVN, instituut voor natuureducatie en duurzaamheid, het Flevolands technasiumonderwijs en Flevolandse overheidsinstellingen en ook enkele lokale ondernemers samenwerkten. Het meerjarige project is geïnitieerd door IVN, in opdracht van het Kennisprogramma DuurzaamDoor. De technasiumleerlingen hebben in opdracht van Flevolandse overheden lokale, bestaande vraagstukken onderzocht en uitgewerkt. Op de beide symposia gaven zij hun opdrachtgevers uitgebreid advies. Die toonden zich blij verrast met de vaak eenvoudige, creatieve en goed doordachte ideeën.

Gedeputeerde Arie Stuivenberg en wethouder van Lelystad, Elly van Wageningen, namen op de bijeenkomsten de adviezen van de jongeren officieel in ontvangst. Niet alleen de gepresenteerde adviezen, maar van alle groepjes technasiumleerlingen die aan Scholier zoekt Waarde 2.0 hebben meegedaan. Beide bestuurders zeiden trots te zijn op ‘hun’ leerlingen. Volgens de wethouder lost de jonge generatie de problemen op die de oudere generatie heeft veroorzaakt, en “dat doen deze jongeren ook nog eens heel goed”. De gedeputeerde spoorde de oudere generatie aan “beter naar jongeren te luisteren”, en roemde het innovatieve, lokale en eenvoudige karakter van de adviezen.

De resultaten

Helen Parkhurst
Op het Helen Parkhurst hebben de leerlingen in opdracht van gemeente Almere onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de recycling van babyluiers te optimaliseren. Een belangrijke en relevante opdracht, want Nederland worstelt al jaren met het vraagstuk rond het sluiten van de ‘luierketen’. Uit de presentaties bleek dat de leerlingen het probleem breed hadden onderzocht. De technologische en economische knelpunten werden goed uitgelegd, maar het belang van de maatschappelijke aspecten - beleving, kennis, betrokkenheid - werd niet vergeten, en dat is een knappe prestatie.

RSG Slingerbos|Levant
De twee vraagstukken die de gemeente Zeewolde had voorgelegd aan de leerlingen van RSG Slingerbos/Levant gingen allebei over de Reuzenberenklauw. De ene helft van de leerlingen kregen de opdracht om een slimmere methode te ontwikkelen om de plant te verwijderen, vooral bij moeilijk bereikbare plekken. De jonge ontwerpers lieten een prototype zien van een multifunctioneel stuk gereedschap, waarmee de plant zowel bovengronds afgezaagd, als ondergronds doorgesneden kon worden. De zaal zag er wel potentie in, want de belangrijkste tip die deze scholieren na hun presentatie kregen was om zo snel mogelijk patent aan te vragen op het ontwerp. De andere helft deed onderzoek naar manieren om de Reuzenberenklauw een economische waarde te geven. Hiervoor hebben verschillende groepen onderzoek gedaan naar diverse onderdelen van de plant, waaronder de stengel, de bladeren, het sap en de zaden. Op 29 juni vertelde een groep scholieren over hun zoektocht naar mogelijkheden om het giftige sap van de plant in te zetten, bijvoorbeeld als biologisch bestrijdingsmiddel.

Emelwerda
Vanuit het Emelwerda College in Emmeloord presenteerden leerlingen hun ideeën over de verwaarding van houtachtige biomassa. Provincie Flevoland had de leerlingen om advies gevraagd over deze reststroom, die in grote hoeveelheden vrijkomt bij het beheer van de provinciale wegen. De opdrachtgever liep letterlijk warm voor de bedachte biomeiler – een slimme vorm van composteren waarbij eenvoudig warmte kan worden
onttrokken aan het proces.

SGL
Leerlingen van de Scholengemeenschap Lelystad zijn voor de gemeente Lelystad op zoek gegaan naar verwaarding van afgedankte composieten, het materiaal waar bijvoorbeeld windmolens en boten van worden gemaakt. Dat een Circulaire Economie vele gezichten heeft, bleek duidelijk uit de prima presentaties: de zaal werd niet alleen getrakteerd op voor- en nadelen van thermoplastische composieten, maar ook op de gevolgen voor de lokale werkgelegenheid.

Almere College
In Dronten waren de leerlingen van het Almere College aan het werk gezet door het Waterschap Zuiderzeeland, met de opdracht om de beste natuurlijke waterzuivering te ontwikkelen voor een camping waar het aanleggen van riolering niet mogelijk is. Er kwamen verrassende, inspirerende oplossingen uitrollen en het Waterschap neemt de adviezen dan ook zeker mee bij het maken van de definitieve keuze.