Nieuws

Technasiumleerlingen Helen Parkhurst in Jordanië

Acht leerlingen van het Helen Parkhurst zijn in Jordanië geweest om samen rc-boten te ontwerpen voor de Young Solar Challenge. Omdat water bijzonder schaars is in hun land, zijn de Jordaniërs erg nieuwsgierig naar maritieme techniek. De technasiumleerlingen leren de Jordaniërs om projectmatig te werken. In ruil hiervoor leren de Nederlandse leerlingen oplossingen te bedenken voor problemen in verband met water tekort. Zo ontstaat er een win-win situatie voor beide partijen.

Het Helen Parkhurst in Almere doet al vijf jaar mee met de Young Solar Challenge. Dit is een jaarlijks evenement waarbij middelbare schoolleerlingen een zonneboot bouwen. De school uit Jordanië is een aantal jaar geleden via de Young Solar Challenge in contact gekomen met het Helen Parkhurst. Corona heeft enige roet in het eten gegooid, maar dit jaar was het eindelijk zover. De leerlingen zijn naar Jordanië geweest om de basis van drie boten te maken. In mei komen de Jordanese leerlingen naar Nederland om de boten te testen en te verbeteren.

De Jordaniërs en het Helen Parkhurst willen het project de komende jaren blijven draaien. Het is een zeer leerzaam uitwisselingstraject, waarbij de waarde van O&O goed tot uiting komt. Zelf onderzoeksvragen opstellen en de vrijheid die het vak biedt zijn behoorlijke uitdagingen in een schoolsysteem waar alles top down is. De Jordaniërs leren projectmatig werken over maritieme techniek. De Nederlandse leerlingen krijgen wat mee van de geschiedenis van het Midden-Oosten en de problemen in verband met watertekort.

Gepubliceerd: 18 april 2023
Deel dit artikel