Project N34

Technasiumleerlingen denken mee over verdubbeling N34

Zit normaal gesproken de Statenzaal van het provinciehuis in Assen vol met mannen en vrouwen in pak, op vrijdag 7 juli is dat wel anders. Bijna alle stoelen zijn gevuld met enigszins gespannen tweede- en derdeklassers van vijf Drentse technasia. Zij hebben zich gebogen over drie verschillende opdrachten van de provincie Drenthe, die allemaal te maken hebben met de verdubbeling van de N34 tussen Emmen en Coevorden. De groepjes met de beste ideeën mogen hun plannen presenteren en strijden om de prijzen.

De technasiumleerlingen mochten kiezen uit drie deelprojecten: het ontwerpen van een energie-opslag langs de weg die tegelijkertijd ook een eye-catcher is én lang meegaat, het ontwerpen van een rustplaats of ze mochten creatief aan de slag met het viaduct, in bouwkundige termen ook wel een ‘kunstwerk’ genoemd. Door middelbare scholieren bij dit project te betrekken hoopt de provincie Drenthe hen te interesseren voor de techniek, vertelt Marinus Pasjes, projectmanager N34 bij de provincie. “Wij merken dat het steeds moeilijker is om goede mensen te vinden voor bijvoorbeeld functies als verkeerskundige of planoloog. Want ook dat is techniek! Dat komt onder meer doordat veel mensen een verkeerd beeld hebben van techniek. Door middel van dit soort projecten proberen we dat beeld bij te stellen.”

Waterpomp op zonne-energie
Een andere reden voor de provincie om opdrachtgever te worden is om te laten zien wat de provincie allemaal doet, vertelt gedeputeerde Cees Bijl die de middag opent. “Jullie zijn immers onze toekomst”, zo zegt hij tegen de leerlingen in de zaal. “Over tien of twintig jaar zitten jullie misschien wel in een van deze stoelen.” Tussen de presentaties door worden de leerlingen daarom rondgeleid door het provinciehuis en krijgen ze een presentatie over wat de provincie eigenlijk is en doet, waarbij ook  een quiz wordt gedaan.

Dan zijn de leerlingen aan zet. Om de beurt komen de groepjes naar voren om hun plannen te presenteren. Na iedere presentatie stelt de jury een paar kritische vragen. Wat betreft het ontwerpen van een energie-opslag blijkt de jury het meest onder de indruk van het idee van een groepje van het Dingstede uit Meppel. Zij bedachten een opvallende watertoren met daarin een waterpomp op zonne-energie die het water omhoog pompt. Als het weer omlaag valt, wordt energie opgewekt voor onder meer de lantaarnpalen langs de weg.

Publieke opinie
Het Dingstede valt nogmaals in de prijzen met een paar bijzondere vondsten voor het viaduct. Dit groepje onderscheidt zich door hun gedegen onderzoek naar de landschappelijke kenmerken van het gebied rondom Dalen. Zo zien zij onder meer een link tussen de haak uit het logo van Dalen en het ontwerp voor lantaarnpalen bij het viaduct. Maar ook leerlingen van het Dr. Nassau College uit Assen vallen in de prijzen, voor hun plannen met betrekking tot een nieuwe rustplaats langs de weg. Zij deden uitgebreid onderzoek naar de basisbehoeften van weggebruikers voor een parkeerplaats en dit bleken toch vooral de standaardvoorzieningen te zijn. Wel geven de leerlingen de voorzieningen een eenduidige en duurzame uitstraling door te werken met hout. Ook adviseren ze om ontwerpers en gebruikers te laten samenwerken in het proces.

De provincie is van plan de ideeën van de leerlingen mee te nemen in hun plannen. Het bijzondere hierbij is dat ze álle ideeën gaan bekijken, dus ook die van de leerlingen die geen presentatie hielden in het provinciehuis. Dat onderscheidt de provincie als opdrachtgever, vertelt Erwin van Dijk, netwerkcoach Noord-Nederland bij Stichting Technasium. “Ze zijn echt van plan wat met de resultaten te doen. Daarom hebben ze ook alleen de projecten uitgezet die nog niet extern waren aanbesteed. Bovendien is de verdubbeling van de N34 een belangrijk project waarbij de publieke opinie sterk meespeelt. Het getuigt van groot vertrouwen in de professionaliteit van de technasiumleerlingen dat de provincie zo’n project aan hen voorlegt.”

Ook het feit dat het een provinciaal project was waaraan vijf scholen meededen maakte het een uniek project, vindt O&O-docent en technator Dick Tepper van het Dingstede. “Daardoor zien we ook eens de resultaten van andere scholen en kun je zien hoe zij projecten aanpakken. Dat gebeurt niet zo vaak. Ook voor de leerlingen is dat nuttig. Bovendien zorgde de intentie van de provincie om de ideeën mee te nemen in hun plannen voor extra motivatie bij de leerlingen. Al met al een erg geslaagd project!”

Aan dit project deden de vijf Drentse technasia mee: Roelof van Echten College uit Hoogeveen, Dr. Nassau College uit Assen, De Nieuwe Veste uit Coevorden, CSG Dingstede uit Meppel en Hondsrug College uit Emmen.

Foto's: Provincie Drenthe