De provincie Flevoland zoekt nieuw, jong en enthousiast talent om hen te helpen met het oplossen van verschillende actuele vraagstukken. Talent dat rondloopt op de middelbare scholen in Flevoland. Het Technasium is een plek waar de verbinding buiten de school wordt gezocht. Zo ontstond het programma Talent Kleurt Flevoland. Denise van Duijvenbode, projectmedewerker bij Provincie Flevoland, legt uit wat Talent kleurt Flevoland kan betekenen:
“Inmiddels bestaat het programma zo’n vier jaar. Het is een plek waar onderwijs en de regio elkaar ontmoeten. Door ons brede netwerk maken wij de ontmoetingen tussen leerling en opdrachtgever mogelijk. Wij willen als provincie laten zien hoe mooi en kansrijk de provincie Flevoland is, zodat jongeren enthousiast raken om hier te studeren en te werken. Door leerlingen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met de verschillende bedrijven in Flevoland en ze op die manier ook een netwerk te laten opbouwen, hopen we dat ze in de toekomst hier blijven wonen en werken.”
Ontwikkelen
“Daarnaast is het ook een hartstikke mooi kans om jezelf te ontwikkelen. Je leert ontzettend veel van zo’n project. Dat begint al bij het schrijven van een motivatiebrief. Wat wil je leren? Waar ben je goed in? Als leerling neem je zelf de leiding. Met jouw wensen gaan wij aan de slag om te kijken of we een geschikte opdrachtgever kunnen vinden. Dan volgt er een kennismakingsgesprek tussen jou en de opdrachtgever, zie het als een sollicitatiegesprek. En dan mag je aan de slag.”
Lokale overheden en organisaties reageren ontzettend enthousiast. Zo blijkt ook uit een gesprek met gedeputeerde Jan-Nico Appelman:
“Ik word enthousiast van de creatieve energie en frisse blik van de leerlingen die meedoen met Talent Kleurt Flevoland. Zij pakken de kans om hun blikveld te vergroten en maken op een mooie manier kennis met Flevoland. De provincie Flevoland wordt verrijkt met een schat aan oplossingen die we serieus in ons werk gaan betrekken. Het is een win-win situatie.”
Vincent van Wanrooij, afdelingsleider, en Otto Kelderman, coördinator van het Technasium op Porteum zijn erg blij met deze samenwerking.
“Op deze manier kunnen wij leerlingen laten zien waar ze naartoe kunnen, waarom ze op school zitten en waar ze voor leren. Het maakt het voor veel leerlingen tastbaar. Zo’n eerste kennismaking met het werkende leven is waardevol,”
Vertelt Otto Kelderman en voegt daaraan toe:
“Dat zien wij ook terug in de feedback die leerlingen geven aan het einde van hun middelbare schoolcarrière. Leerlingen zijn dankbaar dat ze zich binnen het Technasium hebben ontwikkeld tot een zelfstandig en zelfverzekerd persoon. Dat ze door de diverse projecten veel beter weten waar hun interesses liggen en dat ze hebben geleerd om goed samen te werken. Zowel binnen hun eigen projectgroep als met de opdrachtgever. Zulke feedback is waar ik het voor doe.”
“Je leert denken in oplossingen in plaats van in problemen. En door de nauwe samenwerking met studenten van hogescholen Aeres en Windesheim leren we van en met elkaar. Door alle leerlagen heen. Dat is heel bijzonder en waardevol. Wij grote mensen denken vaak in onmogelijkheden en vaste patronen, terwijl onze leerlingen in staat zijn oplossingen aan te dragen die velen op voorhand al hadden afgeschreven. Het is een enorme kick wanneer zo’n onmogelijke oplossing toch blijkt te werken.”
Zo vult Vincent van Wanrooij aan.