De samenwerking tussen Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en de technasiumscholen van netwerk Brabant-Oost is onlangs geïntensiveerd. Vanaf komend schooljaar gaan TU/e-studenten aan de slag als expertbegeleider van technasiumleerlingen in het examenjaar. Dit jaar is proefgedraaid en hebben een aantal studenten al gejureerd tijdens de jaarlijkse Meesterproeffinale.
Pilot met studentbegeleiders vanuit de TU/e
Dit schooljaar hebben enkele studenten van de TU/e bij wijze van proef al gefungeerd als expertbegeleider voor leerlingen die werkten aan hun Meesterproef. Deze pilot is positief geëvalueerd en heeft ertoe geleid dat de TU/e komend schooljaar student-expertbegeleiding breder gaat uitvoeren.
In het eindexamenjaar wordt het vak Onderzoek & Ontwerpen op het Technasium afgesloten met de Meesterproef. Leerlingen werken een schooljaar lang aan een groot project, waarin ze kunnen laten zien wat ze waard zijn. Leerlingen moeten voor hun Meesterproef niet alleen zelf een opdrachtgever vinden; ze moeten ook relevante, bètatechnische experts vanuit het hoger onderwijs betrekken.
De leerlingen van Jacob-Roelandslyceum (Boxtel), Dr. Knippenbergcollege (Helmond), Jeroen Bosch College (Den Bosch), Varendonck-college (Asten), d’Oultremontcollege (Drunen) en Eckartcollege (Eindhoven) kunnen daarvoor dus nu ook terecht bij studenten van de Technische Universiteit Eindhoven.
Meesterproeffinale
De studenten die als expertbegeleider betrokken waren bij de pilot, fungeerden ook als jurylid tijdens de Meesterproeffinale van technasiumnetwerk Brabant-Oost. Elke school uit het netwerk selecteerde een leerlingenteam voor deze finale. De deelnemende teams waren:
- Eckartcollege: Anne, Bram en Etienne (vwo) met ‘Digital Twinning’ voor Sioux Technologies
- d’Oultremontcollege: Bjorn (vwo) met ‘Ontwikkeling van de tweede generatie cardiale mappingsystemen’ voor het Erasmus MC
- Dr. Knippenbergcollege: Fleur (havo) met ‘Ontwerpen voor een gezonde wijk en circulaire wijk’ voor Brainport Smart District Brandevoort
- Jacob-Roelandslyceum: Maud, Anne, Jork en Douwed (havo) met ‘Poolhouse van isolerend beton’ voor sKin architects
- Jeroen Bosch College: Menno, Koen, Max en Jules (vwo) met ‘Technische Buddy’ voor ASML
- Varendonck College: Sabine, Yanne, Loes en Sem (vwo) met ‘App voor jongeren’ voor Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland
Tessa en Daniël, studenten werktuigbouwkunde TU/e, waren expertbegeleider tijdens de pilot en jurylid tijdens de Meesterproeffinale:
De leerlingen zijn vol enthousiasme aan de slag gegaan. In de finale hebben we zes projecten voorbij zien komen. Het was indrukwekkend om te zien welk niveau de leerlingen hebben kunnen bereiken in een erg zelfstandig project.
Ook Willem van Team Virtue fungeerde als expertbegeleider:
Ik stond enorm versteld van de innovatieve en met name creatieve oplossingen waar de leerlingen al in de eerste bijeenkomst mee kwamen. Voor de leerlingen is niks te gek en dat is niet alleen heel leuk om te zien, maar helpt ook echt om het probleem vanaf een andere kant te bekijken.
Winnaars
De Meesterproeffinale kende dit jaar voor het eerst een Expertprijs en een Publieksprijs. Voor de expertprijs hebben in totaal 15 juryleden vanuit onder andere de TU/e de Meesterproeven beoordeeld op ontwerp, advies, onderbouwing en eindpresentatie. Voor de publiekprijs werd aan alle deelnemende leerlingen gevraagd om een ranking te maken van de presentaties.
Bjorn van het d’Oultremontcollege won met zijn ‘Ontwikkeling van de tweede generatie cardiale mappingsystemen’ voor het Erasmus MC de Expertprijs. De Publiekprijs ging naar Anne, Bram en Etienne van het Eckartcollege met hun ‘Digital Twinning’ voor Sioux Technologies.
Bjorn (d’Oultremontcollege) winnaar van de Expertprijs
Anne, Bram en Etienne (Eckartcollege) winnaars van de Publieksprijs
Verdere samenwerking met TU/e
Ook op het gebied van het curriculum zetten de samenwerkingspartners een volgende stap. Zo heeft de TU/e studententeams van Innovation Space ingezet als ‘challenge owners’ – een soort van opdrachtgever – voor keuzeprojecten van het Technasium. Deze vernieuwende vorm biedt nieuwe kansen aan technasiumleerlingen om in een vroeg stadium hands on kennis te maken met de Technische Universiteit.
Prof.dr.ir. Isabelle M.M.J. Reymen, Wetenschappelijk Directeur TU/e innovation Space, vertelt over de win-winsituatie van deze samenwerking:
Voor technasiumleerlingen kan het heel interessant zijn om alvast een kijkje te nemen op de TU/e en kennis te maken met uitdagende projecten. Studententeams kunnen op hun beurt ook nieuwe vaardigheden opdoen als coach van leerlingen en daarnaast nieuwe inzichten opdoen voor de challenges waar zij aan werken.