In een hackathon wordt in zeer korte tijd in teams gewerkt aan een vraagstuk. Ook in het technasiumonderwijs wordt deze vorm ingezet om leerlingen samen aan echte, actuele opdrachten te laten werken.
Bonhoeffer College (Enschede) organiseerde onlangs samen met SES Creative en Saxion Hogeschool een hackathon voor alle technasiumleerlingen. De leerlingen van leerjaar 1 t/m 6 ontwikkelden onder begeleiding van studenten van Saxion Hogeschool in een dag nieuw speelgoed voor opdrachtgever SES Creative. Hun ontwerpen presenteerden ze aan het eind van de dag tijdens een markt aan de opdrachtgever, ouders en andere leerlingen en docenten.
Hackathon vraagstuk
Speelgoedfabrikant SES Creative uit Enschede constateert dat kinderen steeds meer op schermen spelen en wil speelgoed produceren waarmee ze weer meer met hun handen gaan doen. Daarvoor dagen ze de technasiumleerlingen van Bonhoeffer College uit om een product te ontwikkelen dat daartoe aanzet. De randvoorwaarden waar het te ontwikkelen speelgoed aan moet voldoen:
- het moet in een doos passen
- het is geschikt voor kinderen tussen 4 en 12 jaar
- het kan wereldwijd gebruikt worden
De hackathon start centraal in de aula van Bonhoeffer College, locatie Bruggertstraat met alle 325 leerlingen Technasium. De opdrachtgever legt het vraagstuk uit en de teams starten met een brainstormsessie. Na een kennismakingsspel – want de teamleden kenden elkaar nog niet allemaal – zijn ze aan het ontwerpen, ontwikkelen en maken geslagen.
De onderbouwleerlingen gaan op school aan de slag. De bovenbouwleerlingen werken op Saxion Hogeschool aan de opdracht. Aan het begin van de dag is het nog even onwennig in de groepen, want de leerlingen zijn door alle jaarlagen heen gehusseld in de groepen.
Samenwerking met Saxion Hogeschool
Bij de bovenbouwleerlingen breekt het ijs al snel en dan wordt er in de teams fanatiek gewerkt om om 15.30 uur innovatief speelgoed te kunnen presenteren. De opdrachtgever is onder de indruk van de diversiteit van de 21 verschillende ontwerpen. Elk prototype wordt geheel in karton en papier uitgewerkt. Het winnende spel is de ‘Tandwiel Tap Tap’, waarin een klein object, zoals een rijstkorrel een heel parcours van tandwielen moet afleggen die nog ‘ingetapt’ moeten worden.
De teams van elk 6 leerlingen werden begeleid door studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen van Saxion Hogeschool.
De samenwerking van het Technasium en Saxion Hogeschool is een win-win-situatie:
“Het is van groot belang om de jonge generatie in het voortgezet onderwijs te enthousiasmeren voor techniek. Zij gaan straks de toekomst vormgeven waarbij onderzoek- en ontwerp-skills hard nodig zijn om tot impactvolle technologische oplossingen te komen voor maatschappelijk relevante uitdagingen waarbij de gebruiker centraal staat. De voorinvestering in samenwerking met hoger onderwijs in Meesterproeven, hackathons en in betekenisvolle ontwerpprojecten betaalt zich later terug. Samen met bedrijven, organisaties en lectoraten leggen we de kiem voor ontwerpend en onderzoekend vermogen op de route van leerling naar student naar ingenieur!”
Raymond Maas , Opleidingsmanager Industrieel Product Ontwerpen Saxion University of Applied Sciences
Markt
In de middag is de aula gevuld met een groot aantal marktkramen waar de leerlingenteams hun resultaten presenteren. Een deskundige jury waarin ook opdrachtgever SES vertegenwoordigd is, beoordeelt de teams op kwaliteit van het product en het proces. Het is een drukte van jewelste, want ook familie van de leerlingen is welkom om de markt te bezoeken.
Enthousiasme
Het enthousiasme en trots bij de leerlingen over wat ze in zo korte tijd voor elkaar hebben gekregen is groot.
“Bijzonder om te zien hoe onze leerlingen binnen zo’n korte tijd met zulke – tot in detail uitgewerkte – voorstellen voor speelgoed kwamen. Het enthousiasme, de creativiteit en de soepele manier van samenwerking van de leerlingen bij het uitwerken van dit vraagstuk, bracht de meerwaarde van het Technasium prachtig in beeld.”
Yvonne Dortmans, schoolleider Bonhoeffer College
Tegelijk is er bij de leerlingen ook realisme over wat er dan nog is blijven liggen. Veel van hen hebben de hackathon als een hele leuke afwisseling ervaren van hoe technasiumprojecten normaliter worden doorlopen. Dat ze de opdracht moesten uitvoeren met een team dat ze aan het begin niet kenden, gaf nog een extra uitdaging.