Nieuws

Samen leren en ontwikkelen in het Technasium

Het Technasium is georganiseerd als een lerende netwerkorganisatie. Continu ontwikkelen en samen leren staat centraal. Dat geldt niet alleen voor de meer dan 30.000 technasiumleerlingen die in het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) in teams aan levensechte projecten werken, maar juist ook voor hun docenten. Als individuele docent zijn de technologische ontwikkelingen niet bij te benen. Dat hoeft ook niet, want O&O-docenten leren met en van elkaar én van hun omgeving. Dat doen ze bijvoorbeeld tijdens trainingen van de Technasiumacademie en door samen te werken in netwerken.

Technasiumacademie

De Technasiumacademie organiseert voor de docenten, technatoren en toa’s van de bijna 100 technasiumscholen elk jaar diverse regionale scholingsweken. Technasiumdocenten kunnen daar het O&O-certificaat behalen, waarmee ze bevoegd zijn om het vak O&O te geven. Verder is er een uitgebreid aanbod aan trainingen op het gebied van technische vaardigheden en technologische ontwikkelingen, zoals SketchUP en waterstoftechnologie. Ook zijn er trainingen en workshops die gericht zijn op didactische vaardigheden en nieuwe onderwijsmethoden. Het gaat om vaardigheden die voor leerlingen én voor docenten in het technasiumonderwijs belangrijk zijn zoals coachend begeleiden, creatieve denktechnieken en presenteren.

Marijke Kwint (foto), technator en O&O-docent op het Goois Lyceum in Bussum, neemt elk schooljaar deel aan de scholingsweek in haar regio: ‘Het is zo belangrijk om je als docent te blijven ontwikkelen, juist in het Technasium. Ook omdat ik die lerende en onderzoekende houding over wil brengen op mijn leerlingen.’ Ze volgde onlangs de training Presenteren met impact, omdat ze hoopte meer te leren over hoe ze haar leerlingen hierbij kan helpen. ‘Ik ging naar de training voor de leerling, omdat presenteren voor hen een hele belangrijke vaardigheid is. Hier heb ik een boel handvatten voor gekregen. Maar ik heb er voor mezelf ook heel veel aan gehad. Over hoe ik mezelf presenteer voor de klas en voor het vinden van opdrachtgevers voor het Technasium. Een andere inspirerende training die Kwint volgde was Waarderend perspectief: ‘Ik kan de inzichten straks heel goed gebruiken in de teamdag op mijn school.’

Samen ontwikkelen in netwerken

Technasiumscholen leren niet alleen van elkaar; ze zoeken ook altijd de verbinding met de omgeving. Elk technasiumproject heeft een bedrijf als opdrachtgever en ook wordt intensief samengewerkt met experts uit het hoger onderwijs. Technasiumscholen werken in een regionaal netwerk samen aan de ontwikkeling van het onderwijs. Zo gingen 50 docenten uit technasiumnetwerk Noord-Holland afgelopen maand op bezoek bij tien technische bedrijven in de kop van Noord-Holland. ‘We hoorden en zagen waar de bedrijven mee bezig zijn en of daar kansen liggen voor opdrachten voor technasiumleerlingen’, zegt Karen Laarveld, netwerkregisseur bij Stichting Technasium. Door deze omgevingsgerichtheid houden docenten feeling met de beroepspraktijk,  volgens Laarveld: ‘Dit nemen ze natuurlijk weer mee in de klas. Sterker nog, vaak gaan de leerlingen ook op bezoek bij  de opdrachtgever van een project.’

Samen blijven leren en ontwikkelen daar profiteren de docent en de leerling van. ‘Het mooie van de scholingsweken van het Technasium is niet alleen dat de trainingen toegespitst zijn op de technasiumcontext. Vooral het bij elkaar komen om ervaringen uit te wisselen met docenten van andere scholen is heel waardevol en geeft veel energie’, besluit Marijke Kwint. Kortom, het samen leren en ontwikkelen hoort bij de kern van het Technasium. Zo blijft het onderwijs actueel en relevant.

Gepubliceerd: 02 december 2019
Deel dit artikel