Uitleg opdracht

Quote Rijksvastgoedbedrijf sp

Intensieve samenwerking met het bedrijfsleven
Strategisch thema: intensieve samenwerking met het bedrijfsleven

"Het bedrijfsleven is cruciaal voor het technasiumonderwijs. Zonder samenwerking met bedrijven kunnen er geen projecten en meesterproeven worden uitgevoerd. Grote organisaties gaan we structureel aan ons verbinden, onder meer door duurzame relaties te ontwikkelen."- Strategisch plan 2017 - 2021

Rijksvastgoedbedrijf daagt technasiumleerlingen opnieuw uit

Voor het tweede jaar op rij gaan technasiumleerlingen aan de slag met een vraagstuk van het Rijksvastgoedbedrijf. Na een eerste succesvol verlopen project, werd dit schooljaar besloten de samenwerking uit te breiden. Deden vorig jaar twee technasia mee, inmiddels zijn dat er maar liefst vijf, uit drie verschillende technasiumnetwerken in de buurt van Den Haag. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de leerlingen en docenten van de verschillende technasia van elkaar leren en zo hun resultaten naar een hoger niveau kunnen tillen.

Maak een ontwerp voor een vernieuwde en prettiger werkomgeving op Korte Voorhout 7 (KV7), houd rekening met de ervaringen van de huidige gebruikers en bedenk hoe de werkomgeving er over vijf of tien jaar uit zou moeten zien, als jullie gaan solliciteren.” Dat is de opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf voor meer dan tweehonderd havo- en vwo-leerlingen uit de vierde klas, van technasia uit Den Haag, Utrecht, Delft, Alphen aan de Rijn en Noordwijk.

“Andere eisen dan wij nu”
In het auditorium van de universiteit Leiden aan de Schouwburgstraat luisteren de leerlingen naar de opdracht die ze de komende maanden uit gaan voeren. De opdrachtgevers willen veel weten van de nieuwe generatie: “Jullie zijn de generatie die over een paar jaar aan het werk gaan en misschien stellen jullie wel hele andere eisen aan een werkomgeving dan wij nu doen. Komen jullie nog wel naar kantoor en zo ja, wat heb je daar dan nodig aan ruimtes, apparatuur en voorzieningen om je werk te kunnen doen?”

Daarna krijgen de scholieren informatie over hoe kantoren er momenteel uitzien en hoe ambtenaren hun werk in die kantoren doen. En ze denken na over vragen als: hoe doe je nu je huiswerk? Aan een tafel achter een laptop, op de bank terwijl je via Skype overlegt met je klasgenoten, of misschien het liefst samen op school of in de bibliotheek? En hoe doe je dat straks? Wat werkt het best en wat vind je het prettigst?

Voorstel voor een werkomgeving
In de komende maanden maken de scholieren een voorstel voor zo’n werkomgeving, specifiek voor de vierde verdieping van KV7. Het Rijksvastgoedbedrijf gebruikt deze resultaten om een beter beeld te krijgen van de ontwikkeling van werkplekbehoeften. “Wie weet komen de scholieren met ideeën die we kunnen gebruiken om verbeterpunten aan te pakken of om beleid op het gebied van nieuwe werkvormen aan te scherpen.”

Na de presentaties was het tijd om de werkomgeving in de praktijk te zien: een rondleiding door Korte Voorhout 7. Het leverde een ongewoon beeld op: grote groepen scholieren die door de toegangspoortjes krioelen om binnen te komen. Het Atrium, waar de rondleiding begint, vinden de meeste scholieren mooi, licht en prettig. Op de vierde verdieping vraagt een scholier zich af waarom alles grijs is en hoe je je weg vindt: “Alles lijkt op elkaar.” Maar duidelijk wordt wel: de scholieren die ieder uur met hun rugzak van klas verwisselen en lockers de gewoonste zaak van de wereld vinden, lijken zich niet te kunnen voorstellen dat Tijd Plaats Apparaatonafhankelijk Werken (TPAW) voor velen een cultuuromslag is.

Eind januari 2018 moeten de leerlingen hun plannen af hebben en begin februari is de grote finale in Den Haag waar de beste teams hun ideeën mogen presenteren aan een jury. In een maquette, als presentatie of misschien een filmpje.

Vervolg

Het was niet de eerste keer dat het Rijksvastgoedbedrijf technasiumleerlingen vroeg met een vraagstuk aan de slag te gaan. Vorig jaar bogen ze zich over de vraag hoe zij over tien jaar zouden willen werken. De opdrachtgever was enthousiast over het resultaat: “Zoals verwacht hadden de scholieren veel aandacht voor techniek, in de vorm van bijvoorbeeld schoonmaakrobots en virtual- en augmented reality. Wat vooral opviel was dat ze de werkplek zagen als omgeving waar je graag bent en gezond en met plezier je werk kunt doen. Veel groen en zelfs ook ruimte voor huisdieren moeten daaraan bijdragen. Het idee dat jongere generaties alleen maar digitaal willen werken en persoonlijk contact minder belangrijk vinden, blijkt in ieder geval bij deze scholieren niet terecht.”