Technasiumleerlingen in de spotlights

29 november 2018

Ruben Oost, oud-leerling van Emelwerda College (Emmeloord), stond op 31 oktober met zijn TEDtalk over het Technasium op het podium van TEDxAmsterdamED. Op hetzelfde evenement presenteerden leerlingenteams van Calandlyceum (Amsterdam), Emelwerda College en Stellingwerf College (Oosterwolde) hun innovatieve resultaten van O&O-projecten.  

Lees verder

Technasium inspireert onderwijsland bij Leren voor Duurzame Ontwikkeling

16 november 2018

Karen Laarveld van Stichting Technasium en Stan Frijters van Aeres Hogeschool Wageningen stonden aan de basis van Leren voor Duurzame Ontwikkeling binnen het technasiumonderwijs. Regelmatig worden zij gevraagd om hun kennis en ervaring te delen in onderwijsland.

Lees verder

Winnaars Technasium Top Award gehuldigd met ScienceMakers Award

16 november 2018

Het Markland College Zevenbergen en het Calandlyceum Amsterdam wonnen afgelopen schooljaar de Viruskenner Technasium Top Award. Op 14 november werden deze talentvolle technasiumleerlingen voor deze prestatie gehuldigd met een ScienceMakers Award. In museum Corpus ontvingen zij, samen met 140 andere jongeren, deze Award voor hun prestatie in een van de uiteenlopende nationale of internationale wedstrijden op het gebied van wetenschap, techniek en maken. 

Lees verder

Drukbezochte kick-off van de Technasium Top Award

13 november 2018

Maandag 12 november kwamen ruim 60 docenten bij elkaar voor de gezamenlijke kick-off van de Technasium Top Award. Dit jaar doen 60 technasiumscholen mee aan de jaarlijkse wedstrijd voor 3 havo en 3 vwo. Meer dan 3.100 leerlingen gaan de Van gas los uitdaging aan om een duurzaam warmteplan te ontwerpen en zo een bestaand gebouw gasvrij te maken. De technische installatiebranche, vertegenwoordigd door OTIB, is opdrachtgever van de Technasium Top Award. OTIB en Stichting Technasium ontvingen de docenten van de scholen die meedoen bij Wereld voor Techniek in Amersfoort.

Lees verder

Leren voor Duurzame Ontwikkeling in de praktijk

25 oktober 2018

De noodzaak om te werken aan duurzame ontwikkeling is er; voor scholen zijn er al methodieken en uitwerkingen beschikbaar. Desondanks, wordt in de algemene onderwijspraktijk nog slechts mondjesmaat aandacht gegeven aan het actief handelen van leerlingen in duurzame ontwikkeling. Binnen het technasiumonderwijs is Leren voor Duurzame Ontwikkeling een belangrijk speerpunt. Daarom zijn door Karen Laarveld (Stichting Technasium) en Stan Frijters (Aeres Hogeschool Wageningen) materialen ontwikkeld om technasia te ondersteunen bij het implementeren ervan. Dit leidt steeds vaker tot inspirerende praktijkvoorbeelden, zoals van het St. Michaël College. 

Lees verder

Technasiumacademie: leven lang ontwikkelen

18 oktober 2018

Een leven lang ontwikkelen: in onze continu veranderende wereld ontkom je er niet aan. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en werknemers moeten hun kennis en vaardigheden op peil houden. Zo ontstaat een hybride wereld waar werken hand-in-hand gaat met leren. Dit vraagt een onderzoekende en ondernemende houding. Het technasium stimuleert leerlingen - de werknemers van de toekomst - met het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) volop om deze houding en de bijbehorende competenties te ontwikkelen. O&O-docenten, die de technasiumleerlingen begeleiden en coachen bij dit zogenaamde omgevingsgerichte projectonderwijs, staan zelf ook niet stil in hun ontwikkeling. Onder de noemer Technasiumacademie ondersteunt Stichting Technasium, op haar beurt, de onderwijsprofessionals in hun ontwikkeling.

Lees verder

Netwerk Flevoland checkt in voor reis naar kwaliteit

15 oktober 2018

Onlangs checkten alle docenten, toa's, technatoren en schoolleiders van de technasia in netwerk Flevoland in op Lelystad Airport voor een gezamenlijke reis naar de nieuwe kwaliteitssystematiek.

Lees verder

Meer dan 3.100 leerlingen doen mee aan Technasium Top Award

11 oktober 2018

Liefst 60 technasia doen mee aan de Technasium Top Award 2018-2019. Dat betekent dat meer dan 3.100 technasiumleerlingen van 3 havo en 3 vwo de uitdaging aangaan om een technisch warmteplan te ontwerpen en zo een bestaand gebouw gasvrij te maken. De technische installatiebranche, vertegenwoordigd door OTIB, heeft met het project Van gas los een actuele en zeer uitdagende opdracht voor de leerlingen.

Lees verder

Docenten trappen Bouwend Nederland Innovatieprijs af bij BAM homestudio’s

5 oktober 2018

Voor het 3e jaar doen technasiumleerlingen uit 4havo en 4vwo mee aan het project voor de Bouwend Nederland Innovatieprijs. Het project is gestart met een kick-off voor de O&O-docenten van de 22 technasia die meedoen. Op uitnodiging van opdrachtgever Bouwend Nederland waren ze te gast bij BAM homestudio’s in Utrecht.

Lees verder

Limburgse technasia en Universiteit Maastricht werken aan betere aansluiting

2 oktober 2018

De 9 Limburgse technasia en Universiteit Maastricht (UM) gaan structureel samenwerken om in Limburg de aansluiting op het bètatechnisch vervolgonderwijs te verbeteren en de ontwikkeling van bètatalent te bevorderen. Stichting Technasium en de Universiteit Maastricht hebben hiertoe een convenant afgesloten voor de periode 2018-2022. De deelnemende technasia zijn het Bernardinuscollege (Heerlen), het Sophianum (Gulpen), het Graaf Huyn College (Geleen), het Lyceum Schöndeln (Roermond), Het College (Weert), de Philips van Horne scholengemeenschap (Weert), het Raayland College (Venray), het College Den Hulster (Venlo) en het Bouwens van der Boijecollege (Panningen).

Lees verder

Pagina's