Technasium
Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
De scholenchallenge Wij hebben de toekomst is vrijdag 20 september met een
spannende finale geëindigd. Meer dan 300 technasiumleerlingen en mbo-studenten uit de 3
noordelijke provincies hebben hun beste beentje voorgezet tijdens een intense 30
uur durende hackathon op school. Ze bedachten innovatieve oplossingen voor actuele
zorgvraagstukken. Deze aftrap was pas het begin, de komende 8 weken gaan ze
hun ideeën verder uitwerken. Maar liefst 14 scholen deden mee aan deze snelkookpan
met ideeën.
“Geweldig om te zien hoe enthousiast de scholieren en studenten waren en wat ze hebben
neergezet. Jongeren zijn de toekomst en daarom is het zo belangrijk dat ze meedenken over
de zorg van nu en morgen. Ze duiken twee dagen vol in het onderwerp en bedenken
creatieve oplossingen, waar wij als volwassenen soms niet aan denken. Er loopt enorm veel
jong talent in de noordelijke provincies. Dat talent willen we stimuleren en moeten we
koesteren”,
zegt Nienke Baars, directeur van Nationaal Programma Groningen
Van het ontwikkelen van slimme hulpmiddelen voor mensen met een beperking tot het
bedenken van een manier om ziekenhuisafval te verminderen. De deelnemers konden
tijdens de hackathon kiezen uit 5 uitdagende opdrachten. Ook dachten ze na over het
verbeteren van de zorg voor ouderen. Aan innovatieve ideeën en kritische blikken hadden de
jongeren geen gebrek.
De deelnemers maakten kans op 1 van 4 prijzen. Zowel het publiek als de vakjury
beoordeelden de ideeën. Na 30 slopende uren, waarin de teams aan hun idee werkten,
was op vrijdagavond de ontknoping:
Alle teams gaan verder met het ontwikkelen van hun ideeën, hiervoor krijgen ze acht weken
de tijd. Op vrijdag 15 november presenteren ze hun eindproduct of idee tijdens de Dragons’
Den finale en strijden ze voor prijzen. De hoofdprijs? Een ontwikkelbudget om hun idee
werkelijkheid te laten worden.
De scholenchallenge daagt jongeren uit om met vernieuwende oplossingen te komen voor
actuele vraagstukken en bestaat uit een hackathon en Dragons’ Den. De scholenchallenge
stimuleert creatief denken en biedt een platform voor jonge talenten om hun ideeën te
presenteren.
De scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ is een initiatief van Nationaal
Programma Groningen, in samenwerking met Stichting Technasium, provincie Groningen en
provincie Drenthe.