Werkplaats Damstede

Nieuwe technasiumwerkplaats Damstede geopend

Donderdag 23 november opende Ria Sluiter, directeur van Stichting Technasium, samen met een leerling de nieuwe werkplaats van het Damstede Lyceum in Amsterdam. Dit deden ze door samen het Technasium-bordje op te hangen bij de hoofdingang van de school.

In de nieuwe werkplaats staat een mix van oud en nieuw centraal, vertelt schoolleider Eelke Snabilié. “De inrichting is voor een deel overgenomen uit een oud schoolgebouw dat werd gesloopt. Zo zijn hardhouten trapleuningen onder handen genomen door een meubelmaker, die er werktafels van heeft gemaakt. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nieuwe zaken toegevoegd, zoals een lasersnijder en een 3D-printer.”

Whiteboard-wand
Onder leiding van adviesbureau ICS, dat jarenlange ervaring heeft met het ontwikkelen van technasiumwerkplaatsen, zijn O&O-docenten van het Damstede vorig jaar aan de slag gegaan om te kijken wat de wensen en ideeën voor de nieuwe werkplaats waren. Maar ook de technasiumleerlingen zelf mochten meedenken over de nieuwe werkplaats. Tijdens een O&O-project maakten tweedejaars leerlingen een ontwerpvoorstel. Daarvoor deden ze eerst onderzoek naar nieuwe technologische ontwikkelen en vroegen ze klasgenoten en docenten naar hun wensen. Veel van wat de leerlingen bedachten, werd uiteindelijk gerealiseerd.

Een technasiumwerkplaats verschilt wezenlijk van een ‘gewoon’ klaslokaal. Het is namelijk een ruimte waarin meerdere groepen leerlingen tegelijkertijd kunnen werken aan projecten, op allerlei manieren. Een ruimte die leerlingen uitnodigt om hun creativiteit aan te spreken waarin alle faciliteiten voor onderzoek en ontwerpen voorhanden zijn. In de nieuwe werkplaats van het Damstede is bijvoorbeeld een whiteboard-wand aanwezig en er wordt nog een trap gebouwd die leidt naar een vide waar de leerlingen rustig kunnen brainstormen.


Vlnr Ria Sluiter, leerling van het Damstede en rector Joost Visser bij de opening van de nieuwe werkplaats

Green screen en kookgedeelte
Ook is er in de nieuwe werkplaats plaats gemaakt voor een green screen. “Dat was een grote wens. Een van onze technatoren heeft een achtergrond in film en daardoor is het zo gegroeid dat we daar binnen het technasium nu veel mee doen. Met het green screen kunnen we dat nog meer uitbouwen.” Ook opvallend is het speciale kookgedeelte. “We hebben de afgelopen periode veel projecten over voedsel gedaan, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een duurzame snack. Daarnaast hebben we binnen onze school ook een sportstroom, waarbinnen ze veel bezig zijn met gezonde voeding. Deze leerlingen kunnen ook gebruik maken van het kookgedeelte.”

Eelke Snabilié is erg blij met het eindresultaat. “Ik vind het heel mooi geworden. Het is bijzonder dat er in zo’n ruimte structureel vijftig leerlingen tegelijkertijd bezig kunnen zijn en dat dit toch georganiseerd gebeurt. Technasium is natuurlijk geen traditionele manier van onderwijs. Door middel van coachend lesgeven zijn de leerlingen allemaal zelfstandig en op hun eigen manier bezig in de werkplaats. Dat maakt het een unieke ruimte.”