Na een bewogen periode met 2 schoolsluitingen, waarbinnen de huidige examenleerlingen zowel online als fysiek les hebben gehad, was het dan toch eindelijk zo ver: de finale van de Meesterproeven op het Sophianum (Gulpen).
Vanuit een voorbereiding in het voorexamenjaar hebben leerlingen het afgelopen half jaar gewerkt aan hun afsluitend project: de Meesterproef. Een project waarin ze alle opgedane kennis en vaardigheden moeten inzetten om de opdracht van een zelfgekozen opdrachtgever tot een goed einde te brengen. Deze opdrachten omvatten allemaal een onderzoeks- en ontwerpgedeelte. In teams werken leerlingen 120 klokuren per teamlid aan deze opdracht volgens de ontwerp-, dan wel onderzoekcyclus.
Corona en code oranje betekende flink schakelen
De Meesterproef wordt op het Sophianum afgesloten met presentatie door de leerlingenteams voor een onafhankelijke vakjury. Hierbij presenteren leerlingen 20 minuten hun proces en product, gevolgd door een inhoudelijke verdediging van 10 minuten waarbij leerlingen allerlei vragen van de experts dienen te beantwoorden. Naast de coronamaatregelen gooide code oranje vanwege het weer ook nog bijna roet in het eten. Voor leerlingen en docenten was het even flink schakelen de avond voor de finale die uiteindelijk geheel online plaatsvond terwijl 2 docenten de prototypes die nog op school stonden, lieten zien terwijl de leerlingen vanuit huis hun presentatie gaven.
Van epigenetica tot remote controlled submarine
De leerlingen presenteerden uiteenlopende Meesterproeven. Een model om epigenetica uit te leggen, een prototype om de knie na een blessure te ontlasten tot remote controlled 4×4-wagens en een remote controlled submarine waren enkele van de onderwerpen waar de jury mee geconfronteerd werd. Morfologische kaarten, isometrische schetsen, Arduino, Microbit, elektronica, Fusion 360, CFD analyses, SPSS, allemaal geen onbekende begrippen voor de eindexamenkandidaten binnen het Sophianum Technasium. Naast de presentaties hadden de juryleden – waaronder opdrachtgevers, oud-leerlingen met een bèta-opleiding en experts vanuit het MBO, HBO en WO een wetenschappelijk artikel over de Meesterproef van elk team ontvangen, zodat ook alles na te lezen viel. Bijkomend moesten de vwo-6 leerlingen in het Engels presenteren. Dit cijfer telt ook mee bij het vak Engels.
Aan het einde van de avond reikte de directeur van het Sophianum een waardecheque uit voor de beste Meesterproeven havo en vwo.
- Winnaars havo: Senne, Max, Rinse en Jesse (op de foto)
- Winnaars vwo: Alec, Julie, Raf en Casper
Bekijk de meesterproefpresentatie en loop virtueel door de technasiumwerkplaats van het Sophianum