Pilot samenwerking Hoogheemraadschap

Leerlingen van Dalton college komen met diverse 'medicijnscheidende toiletten'

Op dinsdagmiddag 6 februari presenteerden 15 vierdejaars havo/vwo leerlingen van het Daltoncollege in Alkmaar hun oplossing om te voorkomen dat medicijnresten en röntgencontrastmiddelen via het riool in het oppervlakte water komen; Een medicijnscheidend toilet. De vijf groepen scholieren lichtten de werking van deze toiletten toe. Ze kwamen met creatieve oplossingen die varieerden van UV gebruik tot aan een koolfilter en zeefjes die zowel poep als plas weer verder konden scheiden.

Het groepje leerlingen met Roberto, Christiaan en Daan werden door de vakjury als winnaar gekozen. Deze tieners hadden een ontwerp bedacht waarbij een wit bakje met aan de randen kool in de toiletpot kan worden gehangen. Het plas stroomt via de toiletrand door het kool, waardoor het water grotendeels wordt gezuiverd; de poep ging direct via het middengat naar het riool. De vakjury bestond uit: bestuurder Ruud Maarschall, Prof. Molenbeek van de Tu Delft, casusbegeleider Dirk Koot, Ruby Neervoort, en George Zoutberg. Zij spraken vooral hun waardering uit over het mooie en slimme ontwerp. 

Nieuw: Dilemmabox als ondersteunde tool

De presentatie als onderdeel van 'de stinkende casus medicijnscheidend toilet' maakt deel uit van een pilot om De Dilemmabox te testen. Dat gebeurt dit voorjaar bij vier technasia in ons gebied. Het Daltoncollege was daarvan de eerste. Het OSG Westfriesland volgt in april. 

De Dilemmabox is een faciliterende tool voor leerlingen, docenten en opdrachtgever, waarin met stinkende casussen op het gebied van water wordt gewerkt. In De Dillemabox worden de leerlingen in vijf stappen meegenomen vanaf de opdracht tot aan hun eindpresentatie. In de eerste stap wordt de opdracht toegelicht, maar ook meer verteld over het probleem en de wereld van de opdrachtgever. Verder zijn er relevante filmpjes en achtergrondinformatie waarmee de leerlingen zich een breder beeld kunnen vormen van de problematiek. Begeleider Dirk Koot en Ineke Oudhuis hebben de leerlingen na de kick off meegenomen naar een van onze zuiveringen. 

Bouwen aan innovatieve oplossingen

In de vervolgfasen kunnen leerlingen communiceren met hun casusbegeleider, de expert. De antwoorden die worden gegeven blijven in de box staan, net als de oplossingen. Op deze manier kunnen scholen die op een later moment aan de casus werken, verder werken aan de eerder bereikte oplossing. Op deze manier hopen we dé optimale innovatieve oplossing te bereiken. Het is de bedoeling dat in het schooljaar 2018/2019 alle technasia in ons gebied mee gaan doen met een stinkende casus en via De Dilemmabox deze gaan uitwerken. Een andere ambitie is om de box in te zetten voor hbo en wo casussen. 

Oproep: Casussen gevraagd!

Heb je een casus waarvan je niet goed weet hoe het probleem opgelost kan worden. En is deze gerelateerd aan een van onze effecten, opgaven of werkzaamheden? Roep dan ook de hulp van leerlingen voortgezet onderwijs of studenten hbo/wo in. Zij hebben vaak een frisse kijk op problemen en komen met creatieve en soms ook innovatieve, bruikbare oplossingen.  Meer info? Mail naar Jorrit voet, j.voet@hhnk.nl of Nina Lambalk, n.lambalk@hhnk.nl