Nieuws, Project

Leerlingen uit Groningen, Drenthe en Friesland ronden Keuzecolleges op universiteit en hogeschool succesvol af

Donderdag 30 januari vond de afsluiting plaats van de Keuzecolleges waaraan technasiumleerlingen uit Groningen, Drenthe en Friesland hebben deelgenomen. Tijdens deze 2e projectdag presenteerden de leerlingen hun onderzoeken, ontwerpen en oplossingen aan docenten en experts van de Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden Hogeschool,Van Hall Larenstein of Wetsus.

De Keuzecolleges boden 4e-jaars havo-leerlingen en 5e-jaars vwo-leerlingen de kans om hun kennis te verdiepen en vaardigheden te ontwikkelen binnen een hogeronderwijs-setting. De opdrachten waren samengesteld door docenten van de Rijksuniversiteit Groningen en hogescholen, in samenwerking met O&O-docenten van de technasiumscholen. Met keuze uit maar liefst 12 onderwerpen voor havo-leerlingen en 11 onderwerpen voor vwo-leerlingen konden zij zich verdiepen in vakgebieden zoals biomedische technologie, sterrenkunde, industrieel ontwerpen en watertechnologie.

Op de eerste projectdag op 22 november 2024 bezochten de leerlingen de universiteit of een hogeschool, waar ze colleges, workshops en practica volgden om zich te verdiepen in hun gekozen onderwerp. De weken daarna werkten zij in teams aan hun opdracht. Op de 2e projectdag presenteerden ze hun resultaten, waarbij hun werk werd beoordeeld door de betrokken docenten en onderzoekers.

Breedte van bètatechniek

De diversiteit aan projecten liet zien hoe breed de bètatechniek is en hoe divers de interesses en talenten van de leerlingen zijn. Zo werkten sommigen aan het ontwerpen van instrumentatie voor maanmissies, terwijl anderen zich bogen over innovatieve oplossingen voor geluidsoverlast op school of het ontwikkelen van een duurzame sportdrank met minimale watertransportkosten. Daarnaast gingen havo-leerlingen aan de slag met opdrachten zoals het ontwerpen van tiny houses, het ontwikkelen van een t-shirt van mais, en het bouwen van duurzame constructies zoals een brug of een ECONEST voor kippen.

Betrokkenheid en impact

De docenten en onderzoekers waren onder de indruk van de creativiteit en inzet van de leerlingen.

“De kwaliteit van de onderzoeken en ontwerpen is bijzonder hoog. Het is inspirerend om te zien hoe gemotiveerd deze leerlingen zijn en hoe goed ze samenwerken aan uitdagende vraagstukken,”

aldus een docent van de Rijksuniversiteit Groningen

Ook de leerlingen kijken met enthousiasme terug op hun deelname.

“Het was een unieke kans om echt te ervaren hoe het is om aan een universiteit of hogeschool te studeren,”

vertelt een deelnemende leerling.

Met de afronding van de Keuzecolleges vwo en havo 2024-2025 sluiten de technasiumleerlingen een waardevol traject af dat hen helpt bij hun studiekeuze en verdere ontwikkeling. De samenwerking tussen de technasiumscholen, universiteiten en hogescholen draagt bij aan een soepele overgang naar het hoger onderwijs en biedt leerlingen een inspirerende kennismaking met wetenschappelijk onderzoek en technologische innovatie.

Gepubliceerd: 03 februari 2025
Deel dit artikel