Liefst 35 teams van 11 technasiumscholen en van vmbo- en mbo-scholen in de 3 noordelijke provincies hebben zich aangemeld voor de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’.
In het nieuwe schooljaar gaan ze 10 weken aan de slag om oplossingen te bedenken voor vraagstukken
rondom energie. De leerlingen en studenten starten op 15 en 16 september met een hackathon op hun eigen school. Daarna gaan ze met hun team aan de slag om het idee uit te werken. 10 weken later geven ze een presentatie in ‘hun’ provinciehuis. Voor de meest kansrijke oplossing in elke provincie is een
startbedrag beschikbaar.
Nationaal Programma Groningen
Nationaal Programma Groningen organiseert deze scholenchallenge in samenwerking met Stichting Technasium en het Lectoraat Ondernemen in Verandering, een samenwerking van Hanzehogeschool Groningen en het Alfa-college.
“We willen graag jongeren meer betrekken bij ons programma en zijn erg benieuwd welke ideeën zij hebben voor hun toekomst. De ontwikkelingen die wij nu in gang zetten moeten over 40 jaar, als zij ouder zijn, nog merkbaar zijn.”
Siem Jansen, directeur Nationaal Programma Groningen
Non-stop bezig op school
Tijdens de hackathon gaat elk team, van 4 tot 6 deelnemers, 30 uur non-stop op school bezig met het uitwerken van een idee. Ze kunnen daarvoor kiezen uit 4 vraagstukken die samen met technasiumdocenten zijn ontwikkeld, met elk een eigen opdrachtgever:
- het mixen en balanceren van verschillende energievormen (EnTranCe)
- het inzetten van energiebesparingen/-opbrengsten voor het oplossen van sociaal maatschappelijke problemen (Lectoraat Ondernemen in Verandering)
- bewustmaking van de invloed van het gedrag op CO2-uitstoot via gaming of simulatie (IT HUB Hoogeveen)
- het inzetten van natuurlijke oplossingen bij de energietransitie (Circulair Friesland)
De deelnemers kunnen aan het einde van de hackathon een prijs winnen voor het beste idee, het meest creatieve idee en het beste teamwork.
De meest kansrijke oplossing
De ideeën die de leerlingen en studenten tijdens de hackathon ontwikkelen, gaan ze in de weken daarna uitwerken tot uitvoerbare oplossingen. Ze maken daarbij gebruik van de Kritische-vriend-methode van het Lectoraat Ondernemen in Verandering waarin ‘ondernemend denken’ centraal staat.
De scholenchallenge eindigt op vrijdag 11 november 2022 met een pitch in ‘hun’ provinciehuis. De meest kansrijke oplossing in elke provincie ontvangt een startbedrag voor het (laten) uitvoeren van hun idee.
Studenten van de Hanzehogeschool Groningen gaan tijdens de scholenchallenge onderzoeken hoe de deelnemers hun leeftijdsgenoten willen betrekken bij hun ideeën.