Sinds dit schooljaar heeft het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam Zuidoost het predicaat Technasium en kunnen de leerlingen ook daar hun bètatechnische talenten ontwikkelen. Jeroen Rijlaarsdam, rector van het Ir. Lely Lyceum, en conrector Erik Baaijens vertellen waarom de school blij is om ook technasiumschool te zijn:
Technasiumleerlingen het dak op
“Zo zit je in een lokaal en zo sta je op het dak van een bedrijf! Leerlingen van het Ir. Lely Lyceum hebben plezier in hun nieuwe technasiumopleiding. Op het Technasium wordt niet geleerd uit boeken, maar krijgen leerlingen echte opdrachten van bedrijven of instellingen. Zo kregen de leerlingen van het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam Zuidoost van vastgoedinvesteerder VastInt de opdracht om na te denken over de afvoer van water bij hoosbuien en het slim gebruiken van regenwater. Natuurlijk zijn de leerlingen gaan kijken in het gebied waar gebouwd wordt; ook hebben zij gesproken met de experts van Rainproof Amsterdam. Op het dak van een parkeergarage informatie krijgen, voorbeelden zien en vragen stellen, op school meer informatie opzoeken, brainstormen, creatieve oplossingen bedenken en vervolgens een prototype of maquette maken. Diverse bètawerelden komen voorbij en allerlei competenties worden geoefend. Het Ir. Lely Lyceum is blij onderdeel te zijn geworden van het landelijke netwerk van technasiumscholen.
Rolmodel ingenieur Cornelis Lely
Oud-leerling en naamgever van de school ingenieur Lely zou trots zijn geweest. Zelf heeft hij voor Nederland problemen wat betreft overstromingen en voedselvoorziening aangepakt. Eerst veel kennis verzameld, met experts om de tafel gezeten, creatieve oplossingen bedacht en vervolgens de
uitgewerkte plannen gepresenteerd. Zijn oplossing was het bouwen van de Afsluitdijk en het aanleggen van polders. Men dacht in die tijd: wat een dromer, dit is niet realistisch, dit gaan we niet doen. Cornelis Lely zette door, streed voor zijn ideeën, bleef mensen overtuigen. Jaren later werd de Afsluitdijk gerealiseerd en is Nederland veiliger geworden. De polders werden aangelegd waar nu een enorme hoeveelheid voedsel verbouwd wordt. Cornelis Lely is een prachtig rolmodel voor de leerlingen uit Amsterdam Zuidoost.
Kansen vergroten
Kansengelijkheid en kansen vergroten is een thema waar in de politiek veel over gesproken wordt; op het Technasium van het Ir. Lely Lyceum wordt het in de praktijk gebracht. Kinderen in Amsterdam Zuidoost die vaak kansarm genoemd worden, ontwikkelen zich snel en pakken hun kansen! Ze groeien door tot technische talenten die straks door zullen stromen naar bètatechnische opleidingen op hbo- en universitair niveau. Net als Cornelis Lely ontwikkelen ze talent, ambitie en doorzettingsvermogen.
Het Ir. Lely Lyceum maakt sinds dit schooljaar deel uit van het landelijke netwerk van technasiumscholen. We hebben aan strenge voorwaarden voldaan om het predicaat Technasium te verdienen. Het Technasium dat al 17 jaar garant staat voor kwalitatief hoogstaand bètatechnisch onderwijs. Onderwijs dat school en bedrijfsleven verbindt. Onderwijs dat kansen van leerlingen vergroot.
De sterke inzet op het aanleren van competenties en de mogelijkheid om de 7 bètawerelden te leren kennen, past perfect bij onze ambitie om leerlingen extra uit te dagen en hun kansen te vergroten. Onder leerlingen en ouders bestaan vaak vooroordelen over techniek. Het feit dat leerlingen weinig rolmodellen uit de techniek kennen, zorgt ervoor dat technische profielen weinig gekozen worden. Dat is zonde, want daar liggen de kansen! Ook is aangetoond dat leerlingen meer succes in het vervolgonderwijs hebben als hun vaardigheden sterk ontwikkeld zijn. Kortom, het Technasium past perfect bij het Lely Lyceum.”
Jeroen Rijlaarsdam en Erik Baaijens
Ir. Lely Lyceum
Het Ir. Lely Lyceum is aangesloten bij technasiumnetwerk Randstad-Noord.