Nieuws

Inzet van perspectievenmethode biedt bredere blik

De perspectievenmethode, ontwikkeld door ICLON (Universiteit Leiden) laat leerlingen breder kijken naar complexe vraagstukken op het Technasium. In een recente pilot met de perspectievenmethode zien we hoe technasiumleerlingen verder komen bij complexe vraagstukken wanneer ze een bredere bril opzetten. Deze methode helpt leerlingen om vanuit verschillende vakgebieden, zoals biologie, psychologie en economie, naar een probleem te kijken.

Het resultaat? Verdiepend, multidisciplinair O&O-onderwijs. Deelnemende scholen zoals rsg de Borgen en Porteum zien hoe leerlingen meer structuur en diepgang vinden door de blik te verruimen én te versmallen. Door verschillende perspectieven te kiezen, worden vragen scherper en is er tijdwinst voor de leerlingen.

Met actuele projecten en het onderzoeken van duurzaamheidsvraagstukken, ervaren technasiumleerlingen hoe belangrijk het is om verder te kijken dan hun eigen vakgebied. Zo biedt de perspectievenmethode niet alleen inzicht, maar ook een krachtige tool om beter met complexe vraagstukken om te gaan.

Vakblad Didactief publiceerde in de oktober editie een artikel (voor abonnees) over de resultaten van het toepassen van de perspectievenmethode in de pilot Multidisciplinaire O&O voor complexe vraagstukken waar 17 technasiumscholen aan deelnamen.

Meer informatie over perspectiefgericht onderwijs op de website van ICLON

Gepubliceerd: 17 oktober 2024
Deel dit artikel