Openness Award

Internationaal O&O-project valt in de prijzen

Een internationaal O&O-project van het Sophianum in Gulpen heeft een Openness Award van de Britse organisatie Understanding Animal Research (UAR) gewonnen, een prijs voor het creëren van meer transparantie en openheid rondom dierproeven voor wetenschappelijk onderzoek. Het project wordt dit schooljaar voor de derde keer uitgevoerd in samenwerking met het prestigieuze Babraham Institute in Cambridge, waarbij het instituut optreedt als opdrachtgever. De prijs werd maandag 4 december uitgereikt.

De prijs is een belangrijke erkenning voor het werk van het Babraham Institute, want één van de kerntaken van het instituut is het informeren van het publiek over het gebruik van proefdieren en de ethische kant daarvan. De algemene missie van het instituut is om internationaal leidend te zijn in onderzoek op het gebied van cel- en moleculaire biologie met een nadruk op gezond ouder worden.

Ieder schooljaar stellen de O&O-docenten van het Sophianum in overleg met de technici die werken in de laboratoria van het Babraham Institute drie O&O-opdrachten op waaruit de leerlingen kunnen kiezen. Zo is één van de opdrachten dit jaar om een ontwerp te maken voor een onderzoeksruimte met proefdieren, met een geïntegreerde ruimte voor bezoekers om mee te kunnen kijken.

Stimulans in motivatie
Een afvaardiging van de Britse wetenschappers komt ieder jaar naar het Sophianum om de projecten toe te lichten en de leerlingen met de beste ideeën mogen naar Cambridge om hun resultaten te pitchen. Het project zorgt voor een enorme stimulans in de motivatie van de leerlingen, vertelt O&O-docent Wesly Sauren. “Ik merk dat ze voor dit project een stapje verder gaan. Ze investeren veel uren buiten de lessen. Ook is het een mooie manier om verschillende vakken te integreren. Opeens stonden de docenten Engels en biologie in de technasiumwerkplaats. Deze ondersteuning hadden de leerlingen zelf geregeld, vanuit hun eigen enthousiasme.”

Ook Michael Hinton, Web Manager en Schools Officer bij het Babraham Institute, is enthousiast over het project. “De leerlingen van het Sophianum hebben indruk gemaakt met hun enthousiasme en creativiteit. De ontwerpen van de winnende projecten die hier worden gepresenteerd zijn vaak vergelijkbaar met de producten die wij zelf gebruiken.”