Julien van Winden

Quote Julien van Winden

"Op het technasium heb ik geleerd om kritisch en autonoom te denken"

In deze rubriek kijken oud-technasiumleerlingen terug op hun tijd op het technasium. Deze keer is dat Julien van Winden (20), die in 2014 is geslaagd op het Newmancollege in Breda. Inmiddels zit hij in het vierde jaar van de studie Industrieel Product Ontwerpen in Rotterdam. “Ik heb veel plannen voor na mijn studie, maar ik houd alles nog open. In ieder geval wil ik een eigen bedrijfje beginnen.”

Hoe is het nu met... Julien van Winden? Oud-technasiumleerlingen blikken terug

Waarom heb je voor deze studie gekozen? (Hoe) heeft het technasium een rol in die keuze gespeeld?
“Ik wist al op de basisschool dat ik iets creatiefs en technisch wilde doen, daarom ben ik naar een middelbare school met een technasium gegaan. Op het technasium heb ik allerlei verschillende projecten gedaan. Zo ben ik erachter gekomen dat ik het vooral leuk vind om dingen te maken en te ontwikkelen. Daarnaast vind ik de menselijke kant van het ontwerpen interessant, het software-matige, het design en de techniek erachter. Eigenlijk was er geen enkele studie die precies aansloot bij wat ik wilde, maar Industrieel Product Ontwerpen paste het beste. Alleen de software-kant mist en op de techniek gaan we niet zo diep in.”

Hoe heb je het technasium ervaren?
“Omdat ik bij de allereerste technasium-lichting op het Newmancollege hoorde was het nog heel erg zoeken, zowel voor de docenten als voor de leerlingen. In loop der jaren ging het steeds beter. Van de meesterproef heb ik het meeste geleerd, vooral met betrekking tot vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Je had maar één contact-uur en verder moest je alles zelf doen. Voor de gemeente Breda hebben we een intuïtieve ontmoetingsplek ontworpen. Eerst zijn we met de wijk gaan praten. Dat alleen al was heel leerzaam want zoiets hadden we nog nooit gedaan. De mensen in de wijk wilden niet echt veel contact met elkaar, maar zich wel veilig voelen. Ze wilden elkaar in ieder geval kennen van gezicht. We hebben toen een installatie ontworpen die de mensen triggert om elkaar aan te kijken of elkaar te groeten.”

Wat heb je nu nog aan je technasiumopleiding?
“Ik heb met name geleerd om autonoom en kritisch te denken. Bij de meeste vakken op de middelbare school kreeg je een opdracht en dan dacht je er niet echt over na waarom je dat precies deed en wat je eraan had. Dat doe je op het technasium juist wel. Je denkt heel erg na over vragen als: waar ben ik mee bezig? Waar wil ik heen? Wat is het nut hiervan? Ik heb mezelf leren ontdekken als ontwerper en weet continu wat de beste volgende stap is tijdens een project.”

Wat is je leukste herinnering aan het technasium?
“Dat is toch wel de meesterproef. Het project zelf was heel leuk en leerzaam om te doen en de gemeente was ook nog eens heel erg onder de indruk van het resultaat. Ze vonden ons idee echt perfect voor die wijk. Daarna mochten we ook nog een presentatie houden voor allemaal bedrijven die wellicht samen met ons het idee verder konden ontwikkelen, maar daar is het uiteindelijk helaas niet meer van gekomen.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Ik ben nu bezig met de minor Smart Things van de studie Technische Informatica en daarna wil ik graag een creatieve afstudeerstage gaan doen. Omdat ik mezelf wil blijven ontwikkelen heb ik ervoor gekozen om er tijdens mijn studie steeds eigen projecten naast te doen. Zo ben ik na het technasium doorgegaan met het meedoen aan robotwedstrijden en ben ik een keer in de wereldfinales beland. Ook ben ik op dit moment bezig met het opzetten van een eigen bedrijfje in wielerkleding en ik wil proberen om daar na mijn studie mee verder te gaan. Verder ben ik bezig met het ontwerpen van een 3D-printer.”

“Ik heb heel veel toekomstplannen, maar ik houd alles nog open. Ik wil in ieder geval voor mezelf beginnen na mijn studie, want ik wil heel graag mijn eigen ding doen en ik vind het moeilijk om andermans plannen en visie uit te werken. Als ik om me heen kijk zie ik dat veel mensen na hun studie ergens gaan werken met het idee om daarna voor zichzelf te beginnen. Maar dan raken ze gewend aan het werken bij een bedrijf en het hebben van een vast inkomen en komt een eigen bedrijf er niet meer van. Als je ondernemer wilt worden dan heb je in het begin onzekerheid, daarom wil ik een situatie voor mezelf creëren waarin ik van weinig kan rondkomen. Ik ben flexibel in wat ik doe: als ik op een gegeven moment het idee heb dat ik ergens anders meer mee kan verdienen of iets anders goed is, dan verander ik mijn plan gewoon.”

Heb je nog een tip, advies of iets dat je aan alle technasiumleerlingen van nu wilt meegeven?
“Zie je schooltijd ook als persoonlijke ontwikkeling. Blijf zelf nadenken en neem niet alles wat anderen zeggen klakkeloos over. Bedenk overal bij: wat vind ík hiervan? Wat is het doel?”