De scholenchallenge Wij hebben de toekomst beleefde vrijdag 11 november op de provinciehuizen van Groningen, Drenthe en Friesland de apotheose. De bijna 200 leerlingen en studenten van vmbo-, mbo- en technasiumscholen werden door Nationaal Programma Groningen uitgedaagd om oplossingen voor energiekwesties te bedenken.
Tijdens een 30 uur durende hackathon in september gingen ze in teams aan de slag met het vraagstuk. De afgelopen weken werkten ze op school verder aan hun project. En op 11 november pitchten ze hun oplossing aan een deskundige jury. Per provincie werd een winnaar uitgeroepen die 10.000 euro krijgt om hun idee verder te brengen. Ook krijgen de winnaars een VIP-arrangement voor dierentuin Wildlands.
Technasiumteams winnen scholenchallenge
Opvallend was dat alle 3 de winnende teams uit technasiumleerlingen bestonden. In Groningen wonnen Jesper, Yasmae, Sam, Marius, Kirsten, Thieme en Mees, vierdejaars leerlingen van het Praedinius Gymnasium met de game Naturedo die mensen bewust maakt van klimaatverandering. In de game is het 2050. Bijna dertig jaar in de toekomst dus. Het is geen leuke toekomst: de mensen wonen in ondergrondse bunkers omdat het aardoppervlak door alle vervuiling en klimaatopwarming onleefbaar is geworden. Hoofdpersonage Jane vindt de tijdmachine die haar vader gebouwd heeft. Daarmee reist ze terug naar 2020, om de wereld van de ondergang te redden. Het is de bedoeling om de game binnen een jaar uit te brengen op spellenplatform Steam. Daar gaan ze het startkapitaal dat de leerlingen krijgen voor inzetten.
In Drenthe ging de winst naar Jochem, Salma, Lars en Marick van het Dr. Nassau College uit Assen met hun de Buurtaccu om stroom te verhandelen met je buren. Wie een overschot aan energie heeft, deelt dit met anderen of zet het op de buurtaccu. Het team introduceerde ook een nieuw belastingsysteem dat afhankelijk is van inkomen, inhoud van het huis en het aantal bewoners.
Leerlingen van het Linde College uit Wolvega gingen er in Friesland met de winst vandoor. Zij ontwikkelden een volledig milieuvriendelijke allesreiniger gemaakt van lisdoddes. Deze lisdoddes kunnen bovendien gekweekt worden in veenweidegebieden, waarmee ze boeren een alternatief verdienmodel bieden.
Van de resultaten van de leerlingen is Siem Jansen, directeur van Nationaal Programma Groningen, danig onder de indruk.
“Ze hebben hun ideeën heel goed doordacht, tot in detail. Knap werk in zo’n korte tijd.’’
De scholenchallenge Wij hebben de toekomst is tot stand gekomen door een samenwerking van Nationaal Programma Groningen, Stichting Technasium, Lectoraat Ondernemen in Verandering (van Hanzehogeschool Groningen en Alfa-college). Ook de 3 noordelijke provincies haakten aan bij dit initiatief om jongeren te betrekken bij oplossingen die gaan over energiekwesties waar we op dit allemaal de gevolgen van merken.
Bekijk ook de berichtgeving van Dagblad van het Noorden en RTV Drenthe over de scholenchallenge. Lees het eerdere bericht over de hackathon die de aftrap van de scholenchallenge vormde.