15 jaar geleden ging het Technasium van start. Dit 3e lustrum sloten we af met een uniek evenement: FuturoScoop. Niet eerder was er een moment voor alle professionals uit het technasiumonderwijs om elkaar te ontmoeten, te delen en geïnspireerd te raken. Dinsdag 19 maart kwamen 350 technasiumcollega’s bij elkaar op de passende, inspirerende locatie Amsterdome.
Een programma boordevol technologie, innovatie en toekomstperspectief voor het Technasium. Niet voor niets was het thema van FuturoScoop: terugkijken op de toekomst.
Robbie en Ria
Ria Sluiter, directeur van Stichting Technasium, vormde samen met Robbie de robot het team van dagvoorzitters. Na een spectaculaire opening waarin lasers en muziek een perfect koppel bleken, schetsten 4 experts in vogelvlucht een beeld van de toekomst; elk vanuit hun eigen perspectief.
Rijksbouwmeester Floris Alkemade schetste met Panorama Nederland (bekijk de introductiefilm van Floris Alkemade incl. het Panorama Nederland) een ruimtelijk toekomstperspectief van ons land. Hoogleraar transformatief leren voor sociaal-economische duurzaamheid (WUR) Arjen Wals liet zien hoe we duurzaam kunnen denken en handelen om die toekomst leefbaar te houden. Hij ziet duurzaamheid ook als katalysator voor onderwijsvernieuwing (bekijk de introductiefilm van Arjen Wals). Marion Koopmans, hoogleraar Virologie (Erasmus MC) en Stevinprijs-laureaat, vertelde hoe we in de toekomst beter voorbereid kunnen zijn op nieuwe ziekten en hoe onderzoek uitgevoerd door technasiumleerlingen daarbij kan helpen. Als voorloper in de One Health beweging beziet zij gezondheid van mensen en dieren vanuit een holistisch perspectief dat om interdisciplinaire oplossingen vraagt (bekijk de animatie waarmee Koopmans dit vraagstuk neerzette). Bas Koomen, CTO van Cadmes, schetste de oneindige mogelijkheden van de smart industry in de wereld van morgen, zeg maar de maakindustrie 3.0.
Break-outs
Na de korte keynotes konden de deelnemers in 2 rondes kiezen uit meer dan 10 verschillende break-outsessies. Zo gingen de keynote-experts met elkaar in debat, kon men meedoen aan de ‘competentiebattle’ en meer te weten komen over bijvoorbeeld makathons en hackathons, het onderwijsconcept High Tech High en citizen science. Ook stonden er sessies over creatief denken, groeimindset en circulair ondernemen op het programma. Sommige break-outs waren zo populair dat gauw stoelen bijgeplaatst moesten worden om iedereen een zitplaats te kunnen geven.
Voor de deelnemers – en andere geïnteresseerden – hebben we de presentaties van de verschillende break-outsessies verzameld:
- Groeimindset: vertrouwen in het eigen leren – Jeroen van den Berg
- Hoe kan het Technasium bedrijven helpen de eerste circulaire stappen te zetten? – Bas Douma en Rob Boerée
- De hackathon als werkvorm voor een leven lang leren – Berry Groenendijk en Wim Barendregt
- NLT en O&O: kunnen de vakken elkaar versterken in de bovenbouw? – Tina Wevers en Milan Knust Graichen
- Makathon op het Technasium: hoe pak je dat aan? – Maco Combee (Kaj Munk College) en Tim van der Voord
- Hoe verbreed je het Technasium in de school? Leer van High Tech High – Rosa Njoo
- Dilemmabox: online projectentool voor leerlingen (geen presentatie | link naar de website) – Hans Langeree en Monique van Zelst
Drones
In de grote zaal tijdens de plenaire afsluiting stalen 3 technasiumleerlingen van het Bonhoeffer College (Enschede) en technasiumalumnus Ruben Oost (bekijk Rubens presentatie) de show. Terwijl de drones het publiek om de oren vloog, lieten zij zien waarvoor wij het allemaal doen: voor de nieuwsgierige, onderzoekende en ondernemende leerling. Zo presenteerden de leerlingen van het Bonhoeffer College hun project waarbij zij een oplossing ontwikkelden om drones stiller te maken.
Werkplaats-challenge
Ria Sluiter en Marc Mittelmeijer (voorzitter van het bestuur van Stichting Technasium) riepen tijdens FuturoScoop op om mee te doen aan de challenge ‘Technasiumwerkplaats van de toekomst’ (link naar mijnTechnasium | alleen beschikbaar voor gebruikers). De inzendingstermijn is verlengd t/m de zomer en er ligt een spectaculaire prijs klaar voor het winnende team.
Technasium special Didactief
Na afloop van FuturoScoop lag de Technasum special van Didactief klaar voor alle deelnemers. Heb je ‘m gemist en/of wil je de special graag hebben? We hebben nog exemplaren beschikbaar. Vraag je netwerkregisseur of stuur een mail naar [email protected]; dan zorgen we dat ze je kant opkomen.
Onder het genot van een lekker hapje en drankje konden de deelnemers vervolgens nog terecht op de Tech-markt om robotica, VR en AR uit te proberen, en om kennis te maken met onderwijsinnovaties, zoals de Technasium Competentiemonitor.
Geslaagd!
FuturoScoop, georganiseerd door Stichting Technasium, was bedoeld om met elkaar – de mensen die het onderwijs vormgeven op de 94 technasiumscholen – terug te kijken op de toekomst en zo het 15-jarig jubileum op feestelijke wijze af te sluiten. Wat ons betreft is dat zeker gelukt. Wij kijken terug op een geslaagd evenement. Met dank aan alle deelnemers!