Meisjes Bonhoeffer

Quote Meisjes Bonhoeffer

Meer bèta-meiden, waarom eigenlijk?

Eén van de doelen van het technasium is om te laten zien hoe breed de wereld van de bètatechniek is en dat die wereld geschikt is voor iedereen. Oók voor meisjes dus. Maar waarom is het eigenlijk belangrijk dat meer meisjes kiezen voor bèta? “Veel meisjes ontplooien en benutten hun talenten niet optimaal. Dat is jammer voor deze meisjes. Maar ook om economische redenen is het belangrijk dat meer meisjes kiezen voor een professionele toekomst in bèta, techniek of ICT. Complexe maatschappelijke vraagstukken vragen om een veelheid aan creatieve zienswijzen en technologische oplossingen. De talenten van divers samengestelde groepen mensen (naar gender, leeftijd en etniciteit) zijn daarbij onmisbaar.” 

Cocky Booij, directeur VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

 

“Op het technasium heb ik mezelf goed leren kennen”

Afgelopen schooljaar deed het Bonhoeffer College in Enschede goede zaken tijdens diverse nationale en regionale wedstrijden. Meerdere groepjes technasiumleerlingen sleepten prijzen in de wacht. Opvallend hierbij was dat alle groepjes (voor een groot deel) uit meisjes bestonden. Een rondgang langs de drijfveren en toekomstplannen van deze hoogvliegers.

Femke den Ouden, nu 3e klas (Technasium Award Brandweer Twente)
“Op het technasium krijg je de kans om jezelf te bewijzen en te laten zien wat je kunt. Je doet dingen die je anders nooit doet en zo leer je meer. Ik kan mezelf erin kwijt, echt iets neerzetten waar ik trots op ben en dat is het allerleukste wat er is! Ik wil heel graag de geschiedeniskant op wanneer ik ga studeren omdat ik dat superinteressant vind. Maar ik weet het nog niet zeker, want er is zoveel om uit te kiezen!”

Sanne Duwel, nu 4e klas (Battle of the Next Generation)
“Op het technasium heb ik geleerd om stap voor stap tot een oplossing te komen. Hierbij moet je goed samenwerken en ik merk dat ik dat in drie jaar goed geleerd heb. Ook presenteer ik nu een stuk zelfverzekerder dan drie jaar geleden. Ondanks dat ik nog niet weet wat ik ga studeren, weet ik wel dat het technasium me heeft laten beseffen dat ik de technische kant erg leuk vind.”

Franka de Bree, nu 4e klas (Battle of the Next Generation)
“Een van de dingen die mij erg aanspreekt aan het technasium is de manier van werken. Je krijgt een opdracht en hebt vervolgens acht weken om een oplossing te bedenken en een topresultaat neer te zetten. Ook de vrijheid spreekt me aan, dat je zelf dingen kunt uitzoeken en niet tot in de puntjes wordt begeleid door de leraar. Op het technasium heb ik mezelf goed leren kennen. Waar ben ik goed in en wat vind ik leuk? Ik merk dat ik het presentatiedeel heel leuk vind. Ik wil daarom heel graag een studie doen waarbij ik in nog meer leer over presentatie en waar je creativiteit bij nodig heb.”

Isa de Haan, nu 5e klas (INESPO)
“O&O is echt anders dan de andere vakken, dat vind ik er leuk aan. Ik heb geleerd om bij O&O de informatie die je bij andere vakken leert, in de praktijk toe te passen. Ik weet nog niet wat ik wil studeren, maar door het technasium weet ik wel dat ik het leuk vind om te ontwerpen en leuke en creatieve oplossingen te bedenken.”

Emmy Ezendam (Meesterproefprijs Netwerk Overijssel), nu 1e jaars student
“Op het technasium heb ik mezelf beter leren kennen en ben ik als persoon gegroeid. Zo kan ik nu zekerder en beter verslagen schrijven, kan ik presenteren en goed samenwerken. Ik studeer nu Industrial Design (IO). Ik heb lang getwijfeld tussen Technische Geneeskunde en IO. Uiteindelijk heb ik toch IO gekozen omdat ik graag dingen wil ontwerpen en creatief bezig wil zijn. Ik denk wel dat het technasium mij heeft laten inzien dat ik ontwerpen leuk vind en ik heb gekozen voor een studie die erg op het technasium lijkt, want bij IO werk je ook projectmatig.”

Alona Ako (Meesterproefprijs Netwerk Overijssel), nu 1e jaars student
“Op het technasium heb ik geleerd wat mijn sterke en zwakke punten zijn, en hoe je goed kunt samenwerken. Ook leer je hoe je bètatechnische vraagstukken moet aanpakken, wat goed van pas komt bij mijn huidige studie, Technische Geneeskunde.”

 

“Meisjes vragen meer om feedback dan jongens”
Benno Berendsen is O&O-docent op het Bonhoeffer College in Enschede. Hij ziet wel verschil tussen het gedrag en de prestaties van jongens en meisjes op het technasium maar durft niet met zekerheid te zeggen waar dit aan ligt. “Ik merk dat meisjes meer om feedback vragen en ze staan meer open voor input. Daardoor verbeteren hun prestaties. Ook hebben meisjes vaak meer discipline en zijn ze meer gedreven dan jongens. Van nature zijn ze meestal niet zo geneigd om mee te doen aan wedstrijden maar áls ze eenmaal meedoen, worden ze erdoor gegrepen en gaan ze er helemaal voor. Toch blijft het gissen waar het verschil vandaan komt. Het gaat mij erom dat meisjes en jongens uiteindelijk op de juiste plek terechtkomen, of dat nou bèta is of niet. Het technasium stimuleert ze om een beter beeld te krijgen van wat ze kunnen en willen.”